Трошкови унапређења софистицираних компјутера у пилотској кабини премашили су за чак 680 милиона долара планирани почетни буџет од 712 милиона долара, па ће тако само на то сада бити потрошено 1,3 милијарде, објавили су недавно амерички медији. И не само што су додатно поскупели, већ су и поново одложили завршетак тог посла, који је требало да буде готов до јула следеће године, а сада се очекује тек крајем 2023.
Такође, објављено је да Пентагон жели да потроши још новца на унапређење мотора тог авион.
Велики трошкови, али и непоузданост која се показала током употребе у авијацији САД и њихових савезника, изазвали су критике на рачун скупоцене летелице. Америчка државна Канцеларија за одговорност владе (ГАО) указала је у годишњем извештају за 2022. да авион има четири велика недостатка прве категорије, као и 822 недостатка друге категорије, а на бројне недостатке указивале су и различите авијације које га користе, али и стручњаци који су се бавили том летелицом. Међу њима се издваја 10 највећих недостатака.
10. Прекомерни притисак у кабини
Извештај ГАО за 2022. указао је на прекомерни притисак у кабини као на један од највећих недостатака. Ова агенција није се детаљно бавила природом и узроцима тог проблема. Међутим јасно је да последице по пилоте, који лете огромном брзином, могу бити значајне, будући да прекомерни притисак може да изазове низ проблема, од привременог губитка слуха, преко главобоље, бола у синусима, до пробоја бубне опне или несвестице.
9. Проблеми са уређајем за ноћно осматрање
Проблеми са камерама за ноћно осматрање такође су истакнути у извештају ГАО као критични. Ни овде се не наводе детаљи, али су раније информације говориле да постоји низ потенцијалних проблема, као што је неупотребљивост уколико нема месечине, иритирајуће хоризонталне линије на дисплеју, дезорјентишући зелени одсјај који се пројектује на кацигу пилота и омета вид током ноћи...
8. Проблеми са ударима муње
Морнаричка авијација још 2018. упозорила је да би као композитна летелица, Ф-35 могао да буде у опасности од тога да не обезбеђује довољно пасивне заштите од удара муње. Пентагон је раније објавио извештај у ком се каже да је летење на удаљености мањој од 30 километара од олује небезбедно због могућности да удар грома може да уништи авион ако га погоди у систем за редукцију кисеоника у резервоарима за гориво. Пентагон планира да повећа безбедност од удара грома до 2025. године.
7. Грешке у софтверу
Компјутер у пилотској кабини има више од осам милиона линија кода и подложан је честим грешкама, или „баговима“, компјутерским речником речено. По свему судећи, тај проблем је велики, будући да је Пентагон позвао експерте за софтвер из најзначајнијих универзитета како би дали савете за његово решавање. За унапређење софтвера потрошено је 14 милијарди долара и требало је да реши бројне проблеме, од функционалности оружја, преко комуникације, навигације, нишањења... Међутим, Пентагон је признао да је то унапређење недовољно.
6. Гашење радара
Пентагон је потврдио да су тачне пријаве пилота како се радар авиона Ф-35 гаси на свака четири сата, а после тога му је потребно неколико минута да проради. То је забрињавајуће за пилоте, будући да би у борби нешто тако могло да буде пресудно.
5. Корозија
Ф-35 прекривен је напредним слојем који упија радарске зраке, како би авион био што „невидљивији“. Међутим, почетком ове године појавиле су се фотографије на којима се види како летелице на носачима авиона имају проблема са корозијом, за шта је оптуживана управо специјална боја чија су заштитна својства недовољна.
4. Седиште за катапултирање
Један од највећих проблема откривен је још 2015. године, када се на тестовима показало како је луткама, које „глуме“ пилоте, приликом катапултирања поломљен врат. Годину дана касније, Пентагон је због тога почео да тестира специјалне кациге које би то спречиле, а потом је наведено како су промене у систему катапултирања смањиле ту опасност.
3. Невидљивост
Иако се рекламира као невидљив за радаре, а његов произвођач „Локид Мартин“, приликом продаје, то наводи као кључну предност овог авиона, чим је ушао у употребу његова стелт технологија дошла је под лупу. Бројни медијски извештају тврдили су да Ф-35 ипак није толико невидљив и да су неке земље, попут Русије, Кине или Ирана већ направиле радаре способне да га детектују на великим удаљеностима.
2. Сертификат
Ни после седам година од почетка производње, „Локид Мартин“ није добио одобрење Пентагона за масовну производњу јер америчка војска још није завршила издавање сертификата том авиону. Разлог за то је што „Локид Мартин“ није америчкој војсци доставио податке о томе како се авион показао у симулираним борбама против најважнијих кинеских и руских летелица. „Локид Мартин“ је обећао да ће до краја 2023. Пентагону доставити резултате 64 теста направљена специјализованим софтвером за симулацију. Упркос недостатку сертификата, Пентагон је наручио на стотине авиона Ф-35, а планирано је да их укупно буде у употреби 2.470.
1. Мотор
Као један од највећих недостатака авиона Ф-35 наводи се то што има само један модел мотора, који производ „Прат и Витни“. У извештајима ГАО указивано је на проблеме са сервисирањем и снабдевањем деловима, а у фебруару ове године, према том извору, због проблема са мотором ван употребе је било девет одсто авиона Ф-35. Пентагон је тако недавно затражио унапређење мотора, или развој новог мотора за ову летелицу.