То је више него оправдан разлог да се одговорни из аутомобилске индустрије подстакну на еколошки прихватљивији приступ у изради аутомобилских гума, каже Тило Хофман из Центра за микробиологију и науку о системима у природној средини Универзитета у Бечу. Истраживачи су открили да у лабораторијским условима корен салате апсорбује адитиве који се налазе у гумама.
Отровне хемикалије
И премда резултати лабораторијске студије нису били одмах примењиви на услове на терену, указали су на потенцијално велики проблем који се јавља због трошења гума и њиховог утицаја на животну околину, објавили су аустријски научници у часопису „Environmental Science & Technology“.
„Половина микропластике у свету ствара се због абразије аутомобилских гума“, упозорио је Хофман. Проблем је у тому што микропластика, која се емитује у природну средину при трењу аутомобилских гума о тло може да садржи отровне хемикалије.
Адитиви, које у гуме додају њихови произвођачи да би им побољшали одређена својства, попут боље издржљивости, у одређеном тренутку се сливају у постројења за прочишћавање отпадних вода. То се, на пример догађа кад пада киша.
Абразија гума
А те отпадне воде се потом често користе у пољима као ђубриво, објаснио је Хофман. Оваква употреба ђубрива је уобичајена пракса у неким деловима Европе, Блиског истока и Северне Америке. Швајцарска је већ забранила ђубрење канализацијским муљем, казао је Хофман, преноси „Индекс“.
Он додаје да микропластика за абразију гума са путева може да доспе до пољопривредних земљишта захваљујући и ветру. У склопу студије истраживачи су испитали шест ствари. Хофман тврди да се један од адитива - назван 6PPD - сматра разлогом угинућа готово свих лососа у одређеним деловима река на северозападној обали Сједињених Држава.
Верује се да се у овом случају микропластика из аутомобилских гума слива у оближње отпадне воде када пада киша. Још увек није утврђено у коликој су мери супстанце испитане у студији токсичне за људе и остале живе организме, због чега аустријски научници намеравају да ураде додатне анализе.