Финансијски подстицаји, како се најављује, покривају 35 одсто трошкова набавке половних „евро 6“ возила, а циљ је да до 2025. године на овај начин буде збринуто 122.300 возила, а у 2026. години још 17.900.
Србија је једина држава у региону у којој је и даље дозвољен увоз аутомобила који испуњавају „евро 3“, док је у Албанији, Босни и Херцеговини, Северној Македонији и Црној Гори важећа еколошка норма „евро 5“. Код нас се иначе највише возе дизелаши, а 2020. и 2021. године увезено је више од 100.000 дизел возила, док је у прошлој години стигло више од 80.000.
Циљ је смањење штетне емисије издувних гасова, нарочито ПМ честица, уклањањем из друмског саобраћаја најстаријих возила, која су углавном у складу са знатно нижим стандардима заштите животне средине. Сви који поседују такве аутомобиле и буду их рециклирали, оствариће услов за добијање субвенције за набавку еколошки чистијих возила, и то у износу од 2.100 евра за куповину путничког аутомобила, 2.500 евра за куповину лаких теретних возила и 2.900 евра за куповину аутобуса.
„Циљ је да се смањи загађење склањањем са улица управо оних аутомобила који највише загађују, због тога је идеја да се ти аутомобили рециклирају, а субвенција искористи за куповину другог половног аутомобила. Значи, мера није за куповину само нових аутомобила, главни услов је да се купи аутомобил ‘евро 6‘ норми“, објаснио је за РТС Бранко Стаматовић, директор Агенције за безбедност саобраћаја.
Агенција се тренутно бави тиме како све то повезати, како електронски убрзати процедуру за грађане кад дође до реализације ових мера. Министарство грађевине, саобраћаја и инфраструктуре ће обезбедити неопходна средства.
„Само током прошле године је увезено 165.000 аутомобила у Србију, а просечна старост аутомобила која се возе је око 17,4 године, и то је оно што треба да решавамо. Желимо да на улицама буду млади и технички исправни аутомобили. На првом месту је безбедност свих учесника у саобраћају - истакао је Стаматовић и додао да је програмом предвиђено да се од 2024. године стандард подигне прво на ‘евро 5‘ норму, а потом и на ‘евро 6‘‘, каже за Курир Зоран Пешевски, председник Удружења техничких прегледа „Степ“.
„Дизел возила са евро 1, 2 и 3 стандардом свакако јесу штетна по животну средину. Ово што се сад ради код нас ради се и у ЕУ. ‘Евро 5 и 6! не загађују околину. Мислим да је ова ствар добра, нама би се подмладио возни парк и дошло би до заштите животне средине. Апелујемо на возаче који имају те моторе да учествују у овоме и добију новац за субвенцију, а тиме ће учествовати и у заштити животне средине“, истиче Пешевски.