Вредност акција компаније „Тесла" порасла је за 100 одсто у односу на најнижу вредност коју су ове акције имале 6. јануара, што је Маска вратило на врх листе најбогатијих људи света.
„Теслине“ акције порасле 100 одсто
Објашњавајући толики раст акција, наш саговорник, који је главни брокер куће „Моментум секјурити“ ипак указује на то да је та информација непотпуна без податка да су „Теслине“ акције прошле године пале 60 процената.
„Када узмете то двоје заједно, чињеница јесте да је тај опоравак био брз и подстакнут генралним растом тржишта и тиме да су неки страхови који су везани за производњу и продају аутомобила Тесла, пре свега у Кини, мало развејани. Допринели су да се та акција пуно опорави, али то и даље нису ни приближно они нивои на којима су акције некада биле“, напомиње Гујаничић.
На питање, да ли је расту допринела и чињеница да се Кина, где је „Тесла“ посебно присутна, ослобађа антиковид мера и да је извесно да ће то тржиште електричних аутомобила даље расти, он истиче да је и то свакако имало свој допринос, јер је Кина највеће светско тржиште електричних аутомобила.
„Тесла тамо има и фабрику и није трпела само продаја због оштрих пандемијских мера, већ је у неколико наврата морала да се прекида производња јер једноставно није могла да се обезбеди радна снага. То су све неки фактори који су утицали да та производња прошле године не буде у пуном капацитету и свакако је утицало на продају“, подсећа овај брокер.
Порасло тржиште
Гујаничић додаје да је Маскова компанија крајем прошле године чак и смањивала цене својих аутомобила што је веома забринуло инвеститоре да компанија неће моћи да одржи ниво раста продаје.
Вредност акција компаније Тесла порасла је 100 одсто у односу на најнижу вредност коју су имале 6. јануара
© Фото : Скриншот Ју Тјуб
Почетком ове године је, међутим, убрзана продаја аутомобила у Кини, слично је било и у Америци. Ако додате чињеницу да је генерално тржиште порасло, јер је инфлација наставила да слаби, то је све допринело снажном опоравку акција, објашњава наш саговорник.
„Када би продаја Тесле у овој години уместо очекиваних 40 пала на 20-30 одсто, што је и даље фантастичан резултат, дошло би до оштрог пада акција. И обрнуто. Када би та очекивања била надмашена дошло би до великог раста акција. Значи у питању су акције које нису конзервативне и самим тим много лакше падну када дође до негативних вести и много лакше порасту када дође до позитивних вести“, објашњава главни брокер куће „Моментум секјурити“.
Са конзервативним акцијама компанија које су у зрелој фази раста, попут оних са дугим трајањем, какве су Кока кола, Пепси, Проктер енд Гембл… ни приближно нема такве флуктуације. Ако се десе неке лоше вести може акције могу у кратком периоду да падну пет, највише 10 процената и слично у супротном смеру ако дође до неких позитивних вести, јасан је Гујаничић.
Овај раст акција Тесле, највише, наравно, одговара Маску као највећем акционару али и свим осталим акционарима, јер тако расте вредност њихове имовине, али и самој компанији. Он указује и на то да, без обзира на цену акција, оснивачи компанија те акције ретко продају. То је имовина коју они у суштини не дирају, додаје он, напомињући да је прошла година била изузетак када је Маск продавао акције „Тесле“ ради преузимања Твитера.
Добитник је, додаје Гујаничич, и сама компанија јер ако расте цена акција компанија више вреди, има бољи рејтинг на тржишту и теоретски сутра може да прикупи некакав капитал емисијом нових акција. Што је компанија већа на тржишту, она ће, како истиче, много лакше прикупити капитал и тако обезбедити средства за даљи развој.
На питање како на ову вест гледају остали произвођачи електричних аутомобила, наш саговорник истиче да је „Тесла“ доминантан играч на светском тржишту и да су остали произвођачи пуно мањи. Углавном су стационирани у Кини и њима је „Тесла“ значајан конкурент и све стратешке одлуке „Тесле“ утичу и на њих.
Купци на добитку
Очекује се, истиче Гујаничић, да би Маск могао да уђе и на тржиште јефтинијих електричних аутомобила, што би могло значајно да поремети многе кинеске играче.
Раст акција Тесле од 100 одсто Илона Маска је поново учинио најбогатијим на свету
С друге стране постоји пул класичних произвођача аутомобила који полако улазе на тај сектор, као што су немачки Мерцедес, БМВ, Фолксфаген и они се који се налазе у транзицији ка производњи електричних аутомобила и то тржиште у укупном обиму прилично расте. Та конкуренција ће, сматра он, доћи до изражаја за неколико година, што ће бити изазов за Маскову компанију.
Ипак, по оцени нашег саговорника, „Тесла“ има предност јер је прва ушла у тај посао. На добитку у свему томе би требало да буду купци електричних аутомобила, јер би та конкуренција треабло да донесе њихов већи квалитет, али и нижу цену и већу сегментацију тржишта, од најјефтинијих до најскупљих, закључио је Гујаничић.