„Прослављајући 50 година постојања Културног центра Србије у Паризу ми данас промишљамо његову будућност, али и носимо у себи сећање на оне који су били део дуге и богате историје овога места“, истакла је Натали Бељански Поповић, директорка те установе и додала да Културни центар у Паризу и даље свакоме пружа прилику да открије богатство, разноликост и аутентичност културе и уметности Србије.
Маја Гојковић: Сава Шумановић симболизује повезаност култура две земље
© Фото : Спутњику уступило Министарство културе
Сава Шумановић – симбол повезаности културе две земље
Изложбу је отворила потпредседница Владе и министарка културе Маја Гојковић која је рекла да Културни центар у Паризу има значајну улогу у јачању културних веза између Србије и Француске, градећи мостове и повезујући наше народе, институције и појединце.
Гојковић је подсетила на чињеницу да се велики број уметника из Србије школовао у Паризу и у том граду стекао светску славу, те да међу њима, својим даром и аутентичном сликарском вештином Сава Шумановић заузима почасно место, а његово дело верно симболизује повезаност култура две земље.
„Дела знаменитог српског сликара присутна су у Паризу дуже од једног века. Престоница Француске послужила је српском сликару као тема и мотив за нека од најзначајнијих дела његовог опуса. Дружећи се и сарађујући са најутицајнијим уметницима свога доба у овом граду, Сава Шумановић је преносио у отаџбину не само своје импресије о актуелним уметничким кретањима, већ и дух једног времена“, истакла је министарка културе.
Она је оценила да је Шумановићев утицај превазишао оквире искључиво сликарског мајсторства:
„Као и у време у којем су у Паризу живели и стварали Надежда Петровић, Сава Шумановић, Паја Јовановић, тако и у периодима у којима су у Паризу своје уметничке изразе градили Мило Милуновић, Петар Лубарда, Владимир Величковић, Љуба Поповић и други српски великани, и данас је култура веома важна за слику коју једна држава о себи шаље у свет. И ова изложба сведочи о томе да је наша уметност интегрални део светске и европске сцене и да је српска култура одувек била у динамичном односу с другим културaмa“.
Педесет година Културног центра Србије у Паризу
© Фото : Спутњику уступило Министарство културе
Србија – део вропске културне мапе
Уметност и култура су већ јако дуго важни мостови између наших двеју земаља, нагласио је Никола Фај, шеф одељења за Балкан при Министарству за Европу и спољне послове Француске.
„Француска је угостила многе српске уметнике. Морамо ценити ове културолошке везе које нас обогаћују и ојачавају узајамно разумевање. Србија чини део европске културне мапе. Наша жеља је да у надолазећим годинама ојачамо наше културолошке везе, не само између институција него и између независних уметника“, рекао је Фај.
Изложба „Сава Шумановић и европски реализми између два светска рата“ заснива се на истоименом пројекту који је реализован у оквиру програма Фондације Нови Сад 2022 –Европска престоница културе, с идејом да се изложбом у Културном центру Србије представе најновији резултати истраживања који показују Шумановићеву повезаност са француском културом и интернационалном париском сценом.
Шумановићев удео у развоју европског модернизма
Представљено је девет слика и четири цртежа из Галерије Матице српске и осам цртежа из Спомен-збирке Павла Бељанског, видео анимације слика „Доручак на трави“ (Спомен-збирка Павла Бељанског) и „Пијана лађа“ (Музеј савремене уметности Београд), а поставка је употпуњена посебним видео сегментом са важним примерима Шумановићевог сликарства, као и радовима његових узора и савременика из јавних и приватних колекција.
Изложба „Сава Шумановић и европски реализми између два светска рата“ у Паризу
© Фото : Спутњику уступило Министарство културе
Сликарски опус Саве Шумановића (1896–1942) готово у потпуности припада периоду између два светска рата. Његове поједине слике или читави циклуси показују директну укљученост у битне фазе развоја европског модернизма.
За њега, као и за остале уметнике, Париз је био привилеговани простор уметничке слободе, центар интензивне размене идеја, померања уметничких граница, и у исти мах, богата ризница врхунских уметничких дела претходних епоха сачуваних у музејима.
У главном граду Француске боравио је у два наврата, учећи сликарсто од Андреа Лота, док је од 1922. до 1929. године био свеприсутан на париској уметничкој сцени излагајући дела на Салону независних и Јесењем салону.
У Културном центру Србије представљени резултати истраживања који показују Шумановићеву повезаност са француском културом и интернационалном париском сценом
© Фото : Спутњику уступило Министарство културе
Са фокусом на оригинална дела из Галерије Матице српске излаганим на париском Јесењем салону и Салону независних, релацијама са европским реалистичким оријентацијама на париској уметничкој сцени, као и на кругу Шумановићевих пријатеља и познаника међу којима се издвајају Растко Петровић, Андре Лот, Флоран Фелс, Кики од Монпарнаса, изложба у Културном центру Србије ће у новом светлу представити Саву Шумановића као једног од најзначајнијих уметника југословенског културног подручја на културној сцени Париза.
Током трајања изложбе биће организована предавања историчарке уметности Гордане Крстић Фај, а поводом затварања изложбе, 23. јуна, планира се промоција публикације „Сава Шумановић и европски реализми између два светска рата“, објављене 2022. године у издању Спомен-збирке Павла Бељанског.