Да је све ово, како се наводи у одлуци, “жеља грађана на северу Косова”, први је наговестио заменик тзв. косовске полиције за регион север Ветон Ељшани пре десетак дана када је истакао да ће ово питање проследити централним властима.
„Ми смо затражили да се регистрација, на пример, дозволи на месец дана и да током тог периода омогућимо грађанима да региструју аутомобиле. За сада грађани не могу да региструју и зато и не изричемо казне“, рекао је Ељшани тада.
На Косову и Метохији према извештајима из Приштине постоји више од 9.000 аутомобила који се крећу са регистарским ознакама које издаје Република Србија.
Пререгистрација је била продужавана у два наврата. Најпре је у септембру 2021., након истека петогодишњег договора у Бриселу влада у Приштини под вођством Аљбина Куртија једнострано донела одлуку да се забрани улазак на тзв. Косово свим возилима које на себи имају ознаке градова јужне српске покрајине.
То је изазвало 13. дана протеста и блокаду свих путева који из правца Косова и Метохије воде ка централној Србији, а административне прелазе, Брњак и Јариње, приштинска власт је потпуно затворила за саобраћај.
Уследили су разговори у Бриселу, а резултат је био примена стикера, односно налепница на возила са српским регистрацијама која се крећу на путевима тзв. Косова, као и налепнице за возила са РКС таблицама које се крећу територијом централне Србије.
Овај режим налепница и даље траје и примењује се на административним прелазима на северу. Крајем јула прошле године поново је дошло до тензија када је донета одлука о обавезној пререгистрацији свих возила са српским таблицама, а рок је био до 31. октобра.
Свега пар власника аутомобила са севера Косова и Метохије, где је и највећа концентрација возила са српским таблицама, заменило је своје ознаке са таблицама тзв. Републике Косово, те је и овај рок продужен, а нова долука предвиђала је да се пререгистрација врши у три фазе те да ће се возила са српским акронимима градова на Косову и Метохији одузимати уколико се буду затекла у саобраћају после 21. априла 2023.
Срби са КиМ су и тада јасно поручили да таблице неће мењати јер су важеће у читавом свету и постављали питање међунардној заједници зашто се, у земљама одакле долазе представници међународних мисија, њихова возила могу несметано кретати, а не могу у градовима где живе?
Након нових разговора у Бриселу, крајем новембра прошле године када је договором постигнуто да Београд неће наставити са издавањем нових регистрационих налепница, али се у пракси наставило са продужењем старих налепница што је изазвало реакцију Приштине која није дозвољавала улазак на територију Косова и Метохије за возила која су регистрована након 21. новембра 2022. године.
Кризе и многа хапшења и дешавања која су се као на траци смењивала под налетом Куртијевих специјалних операција на северу Косова и Метохије потиснули су причу о регистарским ознакама.
Као по правилу регистрације су прва фасцикла у фиоци Аљбина Куртија када год дође до притисака за формирање Заједнице српских општина.
И овога пута чини се да ће се под плаштом „захтева грађана за пререгистрацију“, поново ова фасцикла наћи на преговарачком столу у блиској будућности.
Срби на северу Косова и Метохије се, како кажу, ништа овде не питају.
„Баш сам са својим пријатељем јуче причао о томе. Ја никада нисам од мојих суграђана чуо да је неко желео да пререгиструје свој ауто, а познајем скоро читав град. Мислим да је опет неко кренуо у кампању да нам потура своје жеље,а да каже како су наше, ништа друго“, каже нам старији Митровчанин и поручује да своје КМ таблице неће мењати.
Младима је некако политика даља, али се и они питају зашто би мењали таблице.
„Ја сам скоро купила свој ауто и не знам зашто бих мењала таблице које важе до јула 2024. године. Била сам на одмору са овим аутом у Хрватској и нисам имала проблеме. Ако у земље Европске уније могу да путујем зато не бих могла у свом родном граду да возим ауто који сам регуларно платила?“, пита се млада Митровчанка.