КУЛТУРА

Век од рођења Марије Калас, диве магичног гласа, богате, славне и несрећне

Марија Калас је била икона оперске уметности. Нико пре ње ни после ње није успео да досегне толику славу, нити се приближио сназио њене интерпретације, каже за Спутњик сопран Сања Керкез.
Sputnik
Примадона Сања Керкез, наступиће вечерас заједно са осталим сопранима Опере Народног позоришта, на гала концерту посвећеном стогодишњици од рођења велике Марије Калас.
Јасмина Трумбеташ Петровић, Весна Ђурковић, Иванка Раковић Крстоношић, Александра Стаменковић, Невена Бриџен, Софија Пижурица, Ана Рупчић, Соња Шарић, Снежана Савичић Секулић и Сања Керкез извешће на Великој сцени националног театра арије из улога које су прославиле Марију Калас.
„Марија Калас имала огроман репертоар – од Розине до Турандот. Ја сам почела од Розине и у Турандоту сам дебитовала пре пар месеци, а и Норма нас повезује“, каже Сања Керкез која ће на концерту „Марија Калас Гала“ певати Абигејл из „Набука“ и арију лејди Магбет.
Сања Керкез
Марија Калас је, како истиче Керкез, свој вокал прилагођавала улози коју је тумачила и била је врхунска глумица:
„Зато је њен глас звучао тако мистично и другачије у различитим улогама. Она је речи арија бојила својим гласом. Сви ми уживамо у њеним снимцима и дивимо се томе. Многи покушавају да је имитирају, али то је немогуће. Она је јединствена и то је резултат њеног унутрашњег хабитуса, који је био изузетан. То се рађа једном у хиљаду година“.

Најбоља Норма свих времена

Сања Керкез пева насловну улогу у опери „Норма“ Винћенца Белинија, једној од неколико опера које су обележиле каријеру Марије Калас.
„Када сам почела да припремам ту улогу, прво сам послушала снимке Марије Калас.Оно чему се дивим код ње је нотна дисциплина. Она је толико тачна да по њој можете да пишете партитуру. Данас певачи говоре - то је 'моја интерпретација, мој печат'. То је велика грешка. Марија Калас је веома поштовала тестамент композитора - нотни запис и својом бојом гласа давала печат. Марија је била најбоља Норма свих времена. После ње Монсерат Кабаље. Неко ставља Монсерат на прво место због мекоће гласа, али Марија је моја шоља чаја. Након што преслушам снимке, повучем се у истраживање себе и покушавам да из себе извучем оно што је потребно за ту улогу“.
Марија Калас као Норма у Париској опери 1964. године
Сања Керкез открива да шест месеци спрема улогу и наглашава да је вокална техника примарна, јер од ње зависи да ли ће лепота гласа оперског певача доћи до изражаја:
„Када ви немате решену вокалну технику, борите се за живот на сцени, плашите се. Постоје тешки моменти у свакој улози. Ти пунктови се ставе на прво место и они се много пута понављају. Када на хиљаде пута поновите, то прелази на мишићни ниво и тело то прихвата као одређену механику. Чини ми се да ја најтеже ствари најбоље певам, а грешке ми се десе на тривијалним стварима“.
Опера "Норма" са Сањом Керкез у насловној улози на сцени Народног позоришта

На сцени се све види

Истиче да је сцена попут магнетне резонанце:
„На њој се све види - сав ваш карактер и оно што сте ви изнутра. Никога не можете да преварите. Сви гласови су лепи, нема ружне боје гласа. На сцени је толика лепота, колико сте ви лепи изнутра“.
И после 100 извођења исте улоге, осећа узбуђење и благу трему:
„Увек имам одговорност да будем боља него претходни пут. Мене то тера напред, да радим још више. Недавно сам имала солистички концерт у Српској академији наука и уметности када сам певала пет Вердијевих и пет Пучинијевих арија. Питају ме зашто сам узела тако тежак програм, нико тако не ради. Али ја тако померам своје границе. То је за мене изазов. Желим да видим докле могу да идем, а мислим да нема граница“.
КУЛТУРА
Гала свечаност у част стогодишњице рођења Марије Калас
Коментар