Кроз пластику и плес може се материјализовати човеков унутрашњи свет, могу се изнети на површину сви његови кошмари и маније. Познати петербуршки кореограф Борис Ејфман је, по ко зна који пут, познаваоцима и поклоницима модерног балета подарио сензацију направивши сложену психолошку представу по мотивима Фицџералдовог романа „Блага је ноћ“ – „Up & Down”.
Дакле, Америка, двадесете године 20. века… Талентовани психијатар Дик Дајвер – његову улогу сјајно изводи Олег Габишев – урања у царство луксуза и насладе. Крива судбине доводи јунака прво „up“ (горе), а затим „down“ (доле), до духовног и професионалног краха.
Узлети и падови ликова дешавају се у златно доба џеза – симбола необузданог празника живота, доба слободе и укидања свих забрана, које су тако виртуозно приказали кореограф и извођачи.
“Ова линија – ‘up-down’ врло прецизно изражава суштину наше представе и суштину наших трагања у целини”, каже Борис Ејфман. “Данас има врло много модерних праваца који су продрли у балетски театар. Ми покушавамо да пронађемо свој пут. Свет зна за руско психолошко драмско позориште, а ми покушавамо да створимо руски психолошки театар балета. У људском телу, у његовој пластици, скривено је нешто универзално”, наставља мајстор балета.
Ејфман напомиње да је балет схватљив у било ком делу света јер сви људи реагују исто на емоције.
“На пример, балет се приказује у Петербургу на основу руске класике, на руску музику, а он је схватљив свуда – и у Азији, и у Јужној Африци, и у Латинској Америци. Значи, постоји нешто што је изнад националних или верских разлика и менталитета. Сви људи исто реагују на бол, страх и радост. И осећање љубави изражaвају на сличан начин. Различите су само способности за рефлексију. Мој задатак је да пронађем и покажем ову јединствену, божанску природу у нама”, објашњава он.
У овом специфичном жанру „уметничко-психолошког истраживања“ Борис Ејфман је створио таква ремек-дела као што су балети „Идиот“ по роману Достојевског, „Оњегин“, на које га је надахнуо Пушкин, „Чајковски“, „Руски Хамлет“, „Роден“… И свуда је непогрешив у избору музике, он апсолутно тачно „погађа“.
Музичку основу нове представе чине џез мелодије Џорџа Гершвина. Одатле потичу особености кореографије које су приморале трупу да узима часове балског плеса. Морала је да се обрати професионалном дуету који је научио балетске плесаче да играју „свинг“.
Како је то испало – ускоро ће видети и гледаоци у иностранству: 9. фебруара почиње гостовање Позоришта Бориса Ејфмана у Паризу, а затим ће петербуршки уметници представу „Up & Down” приказати у Братислави.