Уз подршку Министарства пољопривреде РФ и под патронатом руске Привредне коморе, одржава се овогодишњи сајам „Продекспо“, који је према резултатима Општеруског рејтинга добио звање „Највећег сајма Русије“ у области прехрамбене индустрије.
Поздравивши учеснике и организаторе међународне изложбе „Продекспо 2015“, министар пољопривреде РФ Николај Фјодоров је изразио увереност да ће тешка ситуација, чији смо сведоци, помоћи раст „новог и позитивног, стварање перспективних путева и доношење креативних решења“.
„Привредна комора Србије већ деветнаести пут предводи привреду Србије на сајму „Продекспо“. Српска привреда је сваке године све заступљенија на овом сајму; ове године имамо 39 компанија које ће се представити. Ту су представници сектора кондиторских производа, ракије, вина, месне индустрије, млечне индустрије. Имамо садржајан и богат програм. Ово није једини сајам прехране у Москви, ми смо прошле године били присутни и на сајму „Златна јесен“ и представили 31 компанију, били смо на „Волдорфу“, прошле године такође на „Продекспо“, а то све показује да смо заступљени и веома усмерени на руско тржиште. Наши привредници су веома задовољни сарадњом са руским пословним партнерима“, изјавио је Радовановић.
Неке фирме су већ традиционално присутне на сајмовима прехрамбених производа у Москви. Једна од њих је и „Мастер фриго“, фирма која се бави откупом, замрзавањем и обрадом воћа, као и производњом млека и млечних производа. С обзиром да власник ове фирме Радоје Цветић већ има остварену сарадњу са руским партнерима, за радио „Спутњик“ говори о својим досадашњим искуствима:
„За сад су моја искуства добра, са обе компаније са којима радим имам доста коректну сарадњу. Већ три године нисмо имали никаквих проблема. О квалитету сарадње могу да говорим јер радим и са Америком и са Јапаном; радим са Скандинавијом, Швајцарском, Француском. У поређењу са другим земљама и фирмама, са Москвом имамо сасвим добру сарадњу“.
Ипак, има и оних фирми које су већ етаблиране у Србији, али се први пут појављују на руском тржишту. О свом наступу на сајму говори Мирослав Ковачевић, власник истоимене винарије.
„Винарија „Ковачевић“ први пут излаже вина у Москви. Сигурно да нам је ово тржиште интересантно. Пре 2013. године винарија „Ковачевић“ је откупила један државни подрум — Иришки подрум 1930 — и ту смо направили још једну линију вина „Орфелин“. Ово тржиште нам је из више разлога интересантно, најпре због ценовне категорије — направили смо вино за три евра које желимо да пласирамо овде“, објашњава Ковачевић.
После седам година паузе, на овом сајму се представља и фирма „Дреновац“ из Ариља која се бави продајом замрнуте малине. Говорећи о својим плановима на руском тржишту директор фирме Слободан Обрадовић напомиње да за сада на овај простор иду мање количине.
„Ми бисмо то да увећамо. За сад су те количине значајно мање у односу на западно-европско тржиште на које извозимо 80 одсто наше малине. Планирамо да успоставимо неке контакте у Русији како би увећали продају наших малина.
„Пионир“ из Суботице је већ годинама присутан на руском трижишту. Ипак, увек има разлога да се поново посете овако велике манифестације, јер је потенцијал тржишта велики, говори Хелена Кнежевић и додаје:
„Радимо на ширењу препознавања бренда уопште на руском тржишту. Однос цене и квалитета — ту можемо рећи да смо конкурентни и највећим произвођачима овде и надамо се и даљем успешном наступу“.
„Радимо каше и концентрате, њих највише извозимо на тржиште Русије. Видели смо велики потенцијал и за наше готове производе. Тако да се трудимо да овај сајам искористимо за пласман финалних производа, како у мањој, стакленој амбалажи за ресторане, тако и у тетра-пак амбалажи свих запремина“, објашњава она.
Како је фирма „Златиборац“ још од 2012. године позиционирана на руском тржишту, од увођења санкција на прехрамбене производе у РФ, њена позиција се побољшала. Руском потрошачу су прозиводи „Златиборца“ познати, што због квалитета, што због аутентичног изгледа. Од Владивостока до Москве, Санкт Петербурга, Волгограда могу се наћи месне прерађевине са Златибора.
Генерални директор, господин Душан Кнежевић говори како се осцилација вредности рубље одражава на пословање:
„Суштински, то свакога плаши. Али, ми покушавамо да заједно са нашим партнерима у Русији, с обзиром да наступамо стратешки, заједнички нађемо начин да се прилагодимо што се тиче наших позиција и омогућимо што повољније услове. Они се са своје стране труде да маржама или неким другим економским инструментима пробају да превазиђу ову ситуацију. Она никоме није лака, али се надамо да неће трајати вечно.
На сајму прехрамбених производа „Продекспо 2015“ ове године се представља укупно 1997. компанија из целог света, које ће своје производе изложити на рекордних 100 хиљада квадратних метара московског „Експоцентра“. Сајам се затвара 13. фебруара.