Основни узрок пада војног хеликоптера код Београда 13. марта је људски фактор што се огледа у неадекватном управљању летелицом у сложеним временским условима, пише у вечерас објављеном извештају Комисије коју је формирао командант Ратног ваздухоплоства Војске Србије.
„Посада је највероватније доживела просторну дезоријентацију као последицу замора, емоционалне пренапрегнутости и компромитованом функцијом пажње, услед чега не успева да одреди положај ваздухоплова у простору помоћу инструмената. Присуство алкохола код вође посаде и летача техничара појачава претходне манифестације", наведено је у извештају објављеном на сајту Министарства одбране.
Као другостепени узрок несреће наведени су пропусти у планирању, организацији и руковођењу летом.
У делу који се односи на одговорност за несрећу наведен је вођа посаде хеликоптера мајор Омер Михић, а део одговорности сносе и други пилот, капетан Милован Ђукарић и летач-техничар.
"Министар одговара да је ургентно и да се крене на задатак", пеноси се у извештају ток договора о томе.
У другом извештају чији је аутор Комисија коју је формирао начелник Генералштаба Војске Србије, такође објављеном на сајту Министарства одбране, наведено је да постоје елементи одговорности војне организације у припреми и извршењу задатка, али да они нису непосредно проузроковали пад војног хеликоптера.
Како је саопштено, дежурна екипа за трагање и спасавање била је оспособљена за извршавање задатка у сложеним метеоролошким условима, али је активирање дежурне екипе за трагање и спасавање и командовање дежурном екипом у току извршења задатка реализовано уз пропусте.
У делу извештаја о исправности хеликоптера, наведено је да је летелица исправна, али да није у саставу за трагање и спасавање у периоду од 13. до 15. марта 2015, те да се летелица није налазила на месту одређеном за смештај хеликоптера у дежурству.
Комисија није дошла до податка да ли постоји документ на основу којег је извршена промена типа летелице, али је хеликоптер оцењен као исправан.
"Хеликоптер је био исправан у току припреме за задатак, метеоролошки услови у време ангажовања и предвиђено време слетања били су испод метеоролошког минимума за облачност, а у 22.30 испод метеоролошког минимума за видљивост", наводи се у извештају.
Међу мерама које Комисија предлаже да се предузму је покретање поступка за утврђивање одговорности Команданта Ратног ваздухопловства и ПВО Ранка Живака, и бригадног генерала Предрага Бандића.
Војни хеликоптер који је превозио животно угрожену бебу из Новог Пазара пао је 13. марта око 22.30 недалеко од београдског аеродрома. У несрећи је погинуло седам особа, а после удеса Војска Србије је формирала две комисије како би се утврдиле околности лета и узрок несреће.
Претходно је министар одбране Братислав Гашић изјавио је да ће налази комисија које су истраживале узроке пада хеликоптера Војске Србије, у коме је страдало седам особа, бити објављени до краја дана на сајту Министарства одбране.
„После спроведене истраге Тужилаштва, Министарство одбране је, због важности информисања грађана о свим детаљима који су довели до удеса хеликоптера, тражило и добило сагласност вишег јавног тужиоца да објави оба извештаја јавности“, рекао је Гашић.
Он је додао да је Министарство одбране „управо“ покренуло процедуру за скидање ознаке „строго поверљиво“ са свих докумената.
Министар је изразио уврење да ће Тужилаштво у наставку поступка утврдити све чињенице о несрећи и установити одговорност за пад хеликоптера.