У разним индустријским гранама ставља се акценат на замену увозне продукције домаћом. Ни мода није изузетак, тако да по Твитеру и Инстаграму одавно постоји хаштаг #НосиРусское, који означава странице на којима могу да се погледају најновији радови домаћих дизајнера.
Експерти процењују капацитет модног тржишта у Русији на два трилиона рубаља, али на њему су углавном присутни страни произвођачи, објашњава директор Дома модних креатора у Вороњежу (Централна Русија) Николај Сапелкин. Према његовим речима, основни проблем је недостатак сопствених сировина.
Сада у Русији постоји пројекат који помаже младим креаторима да популаришу своју продукцију — „Russian Fashion Roots“. Његов руководилац Анастасија Рјазанкина живела је неко време у САД. Вративши се у домовину, схватила је да жели да подржи домаће произвођаче. За две године постојања пројекта одржано је неколико сајмова у Русији.
Анастасија већ има две продавнице у центру Москве, где може да се купи модерна одећа руских дизајнера. Како каже Рјазанкина, неки од модела, када би на њима била етикета „Диор“, коштали би и пола милиона долара а код руских произвођача цена не премашује сто долара.
„За последњих неколико година, мали бизнис у Русији превладао је доста тешкоћа. Већина креатора пронашла је у себи снагу да се одучи од ’хендмејда‘. Постали су свесни шта је то комерцијална производња и променили су приступ бизнису. Како бисмо конкурисали Азији, Кини, заиста би требало да променимо приступ организацији бизниса и процеса производње. Један од главних проблема је скупа радна снага, али постоји много удаљених и малих градова у којима би производња била много јефтинија него у Москви“, каже Рјазанкина.
Постоји појам „интелектуални патриотизам“ и у том погледу одећа може да буде један од начина да се грађанима скрене пажња на домаћу производњу, сматра први заменик председника Комитета друштвене коморе Русије за подршку омладинских иницијатива Султан Хамзајев.
„На пример, имамо дуксерице са натписом ’Трезна Русија‘. Нудили су ми да то урадим 30 одсто јефтиније у Кини, али за мене је било принципијелно да све буде урађено у нашој земљи. На крају су дуксерице испале скупе, али је све од конца до налепница наше производње“, каже Хамзајев.
Идеју #НосиРусское подржавају многи представници московског џет-сета.
Руски глумац Александар Носик сматра да би руски дизајнери требало да ставе акцент на свакодневну и спортску одећу, а касније да се опробају у „високој моди“, а популарна ауторка Јулија Басова признаје да у њеној гардероби скоро да нема одеће италијанске или производње других земаља, иако она може да приушти све што јој душа пожели.
„Ја у својим књигама рекламирам продукцију наших модних креатора. Притом, никада не узимам новац за популаризацију њиховог стваралаштва. И позивам — хајде да пробамо да им помогнемо“, каже Јулија Басова.