Према резултатима анкете, значајан број испитаника у Европи и САД сматра да највеће светске друштвене мреже и ИТ компаније незаконито дају податке о својим корисницима Агенцији за националну безбедност САД.
Одговарајући на питање: „Да ли сте можда слушали о скандалима са предајом података о корисницима великих корпорација и социјалних мрежа Агенцији за националну безбедност САД? Која од тврдњи најбоље одражава Ваше мишљење поводом заштите података корисника на мрежи“, скоро половина становника Немачке, њих 47 одсто, и више од трећине испитаника из Француске, њих 38 одсто, су сигурни да „компаније дају Агенцији за националну безбедност САД директан приступ подацима корисника што прелази оквире закона“. У Великој Британији и САД скоро трећина испитаника, њих 31 одсто, односно 29 одсто, сматра да компаније дозвољавају АНБ директан приступ подацима својих клијената, што је противзаконито.
Државе не штите грађане
Повереник за информације од јавног значаја и заштиту података о личности Родољуб Шабић дели мишљење анкетираних грађана из западних земаља да компаније на различите начине дистрибуирају податке клијената на различите адресе, укључујући и безбедносне структуре.
„Оно на чему инсистирам и где видим проблем је неадекватна и недовољна улога државе у обезбеђењу гаранција које сама даје. У већини Устава и закона земаља које сте споменули, и код нас у Србији, имате гаранције које људима, о чијим подацима говоримо, гарантују да однос према њима мора бити другачији, па чак и онда кад су аспиранти безбедносних структура. То на жалост није тако, држава мало шта ту предузима, прописи су врло често флуидни, и то омогућава да се дешава то што се дешава“, каже Шабић за Спутњик.
Он сматра да до дистрибуције података долази и из других разлога, који могу да буду комерцијални.
„Не треба заборавити други аспект који је реалност савременог доба, то исто или слично раде и неке друге структуре које могу бити у служби капитала, криминала, политичких странака или ко зна чијој служби. Треба водити рачуна о томе да живимо у дигиталном времену које нас осуђује на присуство у електронском свету, где је ризик повреде приватности објективно већи“, подсећа Шабић.
Напоре представника међународних друштвених организација и великих ИТ компанија усмерених на очување личних података грађана, признаје само 9 одсто од укупног броја испитаника. Управо толико испитаника сматра да компаније „улажу максимум напора да заштите податаке корисника на мрежи и не сарађују са државним структурама по питању пружања информација о корисницима“. Само 11 одсто Американаца се слаже да велике корпорације не предају податке државним структурама.
Анкету је спровела компанија ICM Research за Спутњик у оквиру пројекта „Sputnik. Мишљења“ од 20. марта до 9. априла 2015. године у Великој Британији, Француској, Немачкој и САД. Узорак је чинио 4000 особа (по 1000 у свакој земљи). Узорак репрезентује становништво по полу, узрасту и географији.
Интервал поверења се креће од +/- 3,1 одсто при поузданости од 95 одсто.