Амерички Си-Ен-Ен претходно је објавио нове податке из холандског извештаја о рушењу авиона, према којима одговорност за ту трагедију сносе устаници Донбаса, малезијска авио-компанија и, посредно, Русија која је произвела ракету којом је погођена летелица. У „Росавијацији“ су ово саопштење назвали спекулацијом.
Кључна теза америчке телевизије заснована је на томе да докази које су прикупили Холанђани указују да су за катастрофу одговорни „проруски устаници“. Одговорна је и авио-компанија „Малезија ерлајнз“ која, према тврдњама извора Си-Ен-Ена, није поштовала препоруке других земаља да не лети изнад зоне сукоба и да изабере неку од алтернативних маршрута.
Према наводима Си-Ен-Ена, Холанђани су успели да установе и модел ракете којом је срушен „боинг“. Си-Ен-Ен указује на то да је ракета руске производње, а та чињеница, како наводе амерички новинари, одговорност за трагедију посредно баца на Русију.
У извештају Си-Ен-Ена не спомиње се, међутим, никаква одговорност Украјине за трагедију, па чак ни чињеница да украјинске власти нису за прелетање затвориле небо над Донбасом.
Заменик шефа „Росавијације“ Олег Сторчевој, који води руску комисију за истраживање пада „боинга“, потврдио је да је добио нацрт холандског извештаја, оцењујући да његов садржај отвара нова питања уместо да даје одговоре. Сторчевој је додао да ће руска комисија Холандији предати примедбе „Росавијације“.
Андреј Манојло, професор Московског државног универзитета Ломоносов, у изјави за Спутњик оцењује да подаци који су до сада представљени јавности нису довољно јасни.
„То, међутим, уопште не значи да западне државе немају детаљне информације. Могуће је да ове информације, односно резултати истраге, директно компромитују Украјину, а Западу то не иде на руку“, сматра Манојло.
У Савету за безбедност Холандије, земље која води истрагу, нису желели да коментаришу објаву Си-Ен-Ена, јер ће извештај званично бити презентован јавности тек у октобру.
„Објављени подаци тичу се прелиминарне верзије коначног извештаја који је поверљив“, објаснила је представница холандског Савета за безбедност Сара Фернои и додала да су закључци тог извештаја почетком јуна послати другим организацијама укљученим у истрагу, попут Федералне управе за цивилну авијацију и корпорацију „Боинг“.
Иначе, малезијска делегација је у Савету безбедности Уједињених нација представила нацрт резолуције са захтевом да се оформи међународни трибунал који би истражио случај авионске несреће на лету МХ-17 изнад Украјине. Аутори документа сматрају да би то гарантовало правично суђење кривцима за ову трагедију.
Политиколог Александар Коњков сматра да је ова активност у оквиру Савета безбедности Уједињених нација више него индикативна.
„Намеће се утисак да на годишњицу трагедије која се догодила на небу изнад Донбаса почиње још једна политичка игра. У Савету безбедности Уједињених нација, који је највиша инстанца у оквиру које се може обезбедити стабилност и безбедност на светском нивоу, уноси се један популистички документ који заправо има снагу да дискредитује сам Савет безбедности, па и Уједињене нације“, изјавио је Коњков.
Коњков подсећа да се недавно нешто слично већ догодило, у вези са нацртом резолуције о Сребреници на 20. годишњицу трагедије.
Амбасадор Русије при Уједињеним нацијама Виталиј Чуркин у среду је изјавио да су Русију фактички удаљили из међународне истраге.
„Ми се упорно залажемо за блиску међународну сарадњу у истраживању ове катастрофе. Испоставило се да су наши стручњаци практично удаљени из тога, истрага се одвија сама по себи“, рекао је Чуркин за телевизијски канал „Росија 24“.