Пре 130 година, дана 10. јула, рођен је Павел Осипович Сухој, чувени совјетски конструктор авиона, пројектант првог совјетског суперсоничног авиона и оснивач компаније „Сухој“. Авиони које је његова компанија произвела заузимају значајно место не само у руској, већ и у светској историји аеронаутике и ваздухопловства.
Легендарни „сухој“ у нашој фото-галерији.
© Фото : Sukhoi CompanyСу-27УБК је руски двоседни високоманеварски суперсонични ловац четврте генерације који има и школско-борбену намену. Дизајниран је за школовање и обуку пилота, као и за увежбавање тимских летова. Летелица је такође потпуно спремна за борбу.
На слици: Школско-борбени авион Су-27УБК у лету.
На слици: Школско-борбени авион Су-27УБК у лету.
Су-27УБК је руски двоседни високоманеварски суперсонични ловац четврте генерације који има и школско-борбену намену. Дизајниран је за школовање и обуку пилота, као и за увежбавање тимских летова. Летелица је такође потпуно спремна за борбу.
На слици: Школско-борбени авион Су-27УБК у лету.
На слици: Школско-борбени авион Су-27УБК у лету.
© Sputnik / Vitaliy Ankov„Сухој“ Су-24 је надзвучни борбени совјетски авион, са променљивом геометријом крила која му омогућава адаптацију на контрадикторне услове аеродинамике. По НАТО класификацији има назив Fencer. Овај бомбардер може изводити ваздушне нападе у свим временским приликама, укључујући ниске висине, а у стању је да прецизно погоди различите типове мета.
На слици: Авион „сухој“ Су-24 у 332. авијационом ремонтном заводу у Приморској Покрајини.
На слици: Авион „сухој“ Су-24 у 332. авијационом ремонтном заводу у Приморској Покрајини.
2/17
© Sputnik / Vitaliy Ankov
„Сухој“ Су-24 је надзвучни борбени совјетски авион, са променљивом геометријом крила која му омогућава адаптацију на контрадикторне услове аеродинамике. По НАТО класификацији има назив Fencer. Овај бомбардер може изводити ваздушне нападе у свим временским приликама, укључујући ниске висине, а у стању је да прецизно погоди различите типове мета.
На слици: Авион „сухој“ Су-24 у 332. авијационом ремонтном заводу у Приморској Покрајини.
На слици: Авион „сухој“ Су-24 у 332. авијационом ремонтном заводу у Приморској Покрајини.
© Sputnik / Igor RussakСухој Су-27 (Или Flanker по НАТО класификацији) вишенаменски је високоманеварски ловац четврте генерације, који служи за постизање превласти у ваздушном простору, у свима временским условима, дању и ноћу. Било је предвиђено да буде конкуренција америчким ловцима четврте генерације попут авиона F-14 „томкет“ и F-15 „игл“. Су-27 се углавном користи за обезбеђење превласти у ваздушном простору, али му намена може бити везана и за ваздушне мисије.
На слици: Аеробатска група „Руски витезови“ током тимског наступа на војном аеродрому Пушкин током овогодишњег Међународног морнаричког салона у Санкт Петербургу.
На слици: Аеробатска група „Руски витезови“ током тимског наступа на војном аеродрому Пушкин током овогодишњег Међународног морнаричког салона у Санкт Петербургу.
3/17
© Sputnik / Igor Russak
Сухој Су-27 (Или Flanker по НАТО класификацији) вишенаменски је високоманеварски ловац четврте генерације, који служи за постизање превласти у ваздушном простору, у свима временским условима, дању и ноћу. Било је предвиђено да буде конкуренција америчким ловцима четврте генерације попут авиона F-14 „томкет“ и F-15 „игл“. Су-27 се углавном користи за обезбеђење превласти у ваздушном простору, али му намена може бити везана и за ваздушне мисије.
На слици: Аеробатска група „Руски витезови“ током тимског наступа на војном аеродрому Пушкин током овогодишњег Међународног морнаричког салона у Санкт Петербургу.
На слици: Аеробатска група „Руски витезови“ током тимског наступа на војном аеродрому Пушкин током овогодишњег Међународног морнаричког салона у Санкт Петербургу.
© Sputnik / Aleksander PolyakovСу-80 је двомоторни, вишенаменски руски висококрилни цивилни авион компаније „Сухој“ намењен за превоз 30 путника или 3.300 кг терета. Намењен је за локални и регионални саобраћај, дању и ноћу, као и при свим временским условима и свим географским подручјима. Планирано је да овај авион замени читаву лепезу транспортних авиона на кратким линијама који се користе у Русији.
На слици: Вишенаменски путнички и транспортни авион Су-80.
На слици: Вишенаменски путнички и транспортни авион Су-80.
4/17
© Sputnik / Aleksander Polyakov
Су-80 је двомоторни, вишенаменски руски висококрилни цивилни авион компаније „Сухој“ намењен за превоз 30 путника или 3.300 кг терета. Намењен је за локални и регионални саобраћај, дању и ноћу, као и при свим временским условима и свим географским подручјима. Планирано је да овај авион замени читаву лепезу транспортних авиона на кратким линијама који се користе у Русији.
На слици: Вишенаменски путнички и транспортни авион Су-80.
На слици: Вишенаменски путнички и транспортни авион Су-80.
© Sputnik / Alexey FilippovСухој ПАК ФА програм је руског ловца пете генерације. Основна му је намена ловца-пресретача. Смањене је уочљивости, што му омогућава непримећеност од противничких радара и других сензора током операција у ваздушном простору. Ова летелица ући ће у масовну продукцију 2017. године.
На слици: „Сухој“ ПАК ФА током пробног лета на Међународном салону авијације и свемира МАКС 2013 у Жуковском.
На слици: „Сухој“ ПАК ФА током пробног лета на Међународном салону авијације и свемира МАКС 2013 у Жуковском.
5/17
© Sputnik / Alexey Filippov
Сухој ПАК ФА програм је руског ловца пете генерације. Основна му је намена ловца-пресретача. Смањене је уочљивости, што му омогућава непримећеност од противничких радара и других сензора током операција у ваздушном простору. Ова летелица ући ће у масовну продукцију 2017. године.
На слици: „Сухој“ ПАК ФА током пробног лета на Међународном салону авијације и свемира МАКС 2013 у Жуковском.
На слици: „Сухој“ ПАК ФА током пробног лета на Међународном салону авијације и свемира МАКС 2013 у Жуковском.
© Wikipedia / Vitaly V. Kuzmin„Сухој“ Су-34 (НАТО назив Fullback) је вишенаменски тактички ловац-бомбардер на млазни погон. Као базни модел за развој овог авиона је послужио двоседни школско-борбени авион Су-27УБ, а требало да задржи већину предности ловца Су-27 и да има високу ефикасност у извршењу задатака уништавања циљева на земљи и површинских циљева на мору и да се може користити у борби против подморница. Планирано је да овај модел замени Су-24.
На слици: Сухој Су-34 на Међународном салону авијације и свемира МАКС 2013.
На слици: Сухој Су-34 на Међународном салону авијације и свемира МАКС 2013.
„Сухој“ Су-34 (НАТО назив Fullback) је вишенаменски тактички ловац-бомбардер на млазни погон. Као базни модел за развој овог авиона је послужио двоседни школско-борбени авион Су-27УБ, а требало да задржи већину предности ловца Су-27 и да има високу ефикасност у извршењу задатака уништавања циљева на земљи и површинских циљева на мору и да се може користити у борби против подморница. Планирано је да овај модел замени Су-24.
На слици: Сухој Су-34 на Међународном салону авијације и свемира МАКС 2013.
На слици: Сухој Су-34 на Међународном салону авијације и свемира МАКС 2013.
© Sputnik / Pashkovskiy„Сухој“ Су-47/С-37 беркут („златни орао“, НАТО ознака Firkin), од 2002. такође познат под именом Су-47, је експериментални вишенаменски и суперсонични млазни ловац компаније „Сухој“ са инверзном геометријом крила. Обрнуто постављена крила дају овом авиону неконвенционалан и карактеристичан изглед због којег носи и надимке као што су „ђаволак“ и „праћка“. Захваљујући оваквим крилима Су-47 је у могућности да изводи сложене маневре при великим нападним угловима а да остане изузетно стабилан. Пројекат је отказан, али је Су-47 послужио као прототип за многе напредне технологије, укључујући оне коришћене у конструкцији Т-50 ПАК ФА.
На слици: Сухој Су-47 у лету.
На слици: Сухој Су-47 у лету.
7/17
© Sputnik / Pashkovskiy
„Сухој“ Су-47/С-37 беркут („златни орао“, НАТО ознака Firkin), од 2002. такође познат под именом Су-47, је експериментални вишенаменски и суперсонични млазни ловац компаније „Сухој“ са инверзном геометријом крила. Обрнуто постављена крила дају овом авиону неконвенционалан и карактеристичан изглед због којег носи и надимке као што су „ђаволак“ и „праћка“. Захваљујући оваквим крилима Су-47 је у могућности да изводи сложене маневре при великим нападним угловима а да остане изузетно стабилан. Пројекат је отказан, али је Су-47 послужио као прототип за многе напредне технологије, укључујући оне коришћене у конструкцији Т-50 ПАК ФА.
На слици: Сухој Су-47 у лету.
На слици: Сухој Су-47 у лету.
© Фото : Sukhoi Company„Сухој“ Су-35 руски је вишенаменски борбени авион и суштински је изузтено унапређена верзија Су-27. Посебна новост на Су-35 био је мали радар Н012 у задњој жаоки који је намењен за претраживање задње полусфере. Класични инструменти су надопуњени са три вишенаменска екрана. Додавањем још два носача убојних средстава испод крила максимални убојни комплет ракета ваздух-ваздух повећан је до дванаест комада.
На слици: Вишенаменски борбени авион Су-35 у лету.
На слици: Вишенаменски борбени авион Су-35 у лету.
„Сухој“ Су-35 руски је вишенаменски борбени авион и суштински је изузтено унапређена верзија Су-27. Посебна новост на Су-35 био је мали радар Н012 у задњој жаоки који је намењен за претраживање задње полусфере. Класични инструменти су надопуњени са три вишенаменска екрана. Додавањем још два носача убојних средстава испод крила максимални убојни комплет ракета ваздух-ваздух повећан је до дванаест комада.
На слици: Вишенаменски борбени авион Су-35 у лету.
На слици: Вишенаменски борбени авион Су-35 у лету.
© Фото : Sukhoi CompanyПрема речима конструктора из Бироа „Сухој“, овај ловац генерације 4++ дизајниран је да премости јаз између претходне генерације борбених авиона и ловаца пете генерације Т-50 ПАК ФА.
На слици: Вишенаменски борбени авион Су-35 у лету.
На слици: Вишенаменски борбени авион Су-35 у лету.
Према речима конструктора из Бироа „Сухој“, овај ловац генерације 4++ дизајниран је да премости јаз између претходне генерације борбених авиона и ловаца пете генерације Т-50 ПАК ФА.
На слици: Вишенаменски борбени авион Су-35 у лету.
На слици: Вишенаменски борбени авион Су-35 у лету.
© Фото : Sukhoi Company„Сухој“ Су-26 је једномоторни, једноседи лаки руски нискокрилни авион за акробатско летење развијен првом половином 1980-их година. Намена му је обука и тренажа у акробатском летењу као и за државна и међународна такмичења у акробатском летењу. То је и први цивилни авион овог чувеног руског произвођача. На основу овог модела авиона развијени су касније модели Су-29 и Су-31.
На слици: Су-26 изводи аеробатски маневар.
На слици: Су-26 изводи аеробатски маневар.
„Сухој“ Су-26 је једномоторни, једноседи лаки руски нискокрилни авион за акробатско летење развијен првом половином 1980-их година. Намена му је обука и тренажа у акробатском летењу као и за државна и међународна такмичења у акробатском летењу. То је и први цивилни авион овог чувеног руског произвођача. На основу овог модела авиона развијени су касније модели Су-29 и Су-31.
На слици: Су-26 изводи аеробатски маневар.
На слици: Су-26 изводи аеробатски маневар.
© Фото : Rob Schleiffert„Сухој“ Су-17 (НАТО назив Fitter) је ловац-бомбардер на млазни погон са променљивом геометријом крила направљен у Совјетском Савезу. Ова летелица дуго година неизоставни део совјетског/руског Војног ваздухопловства, а популаран је модел и за извоз.
На слици: Авиони Су-17 узлећу са писте.
На слици: Авиони Су-17 узлећу са писте.
„Сухој“ Су-17 (НАТО назив Fitter) је ловац-бомбардер на млазни погон са променљивом геометријом крила направљен у Совјетском Савезу. Ова летелица дуго година неизоставни део совјетског/руског Војног ваздухопловства, а популаран је модел и за извоз.
На слици: Авиони Су-17 узлећу са писте.
На слици: Авиони Су-17 узлећу са писте.
© Sputnik / Host photo agency/Vladimir VyatkinУ дугогодишњој историји која је трајала више деценија, ОКБ „Сухој“ је створио око 100 типова авиона и њихових модификација, од којих је више од 60 типова серијски произвођено, а укупан број произведених авиона је прешао бројку од 10.000 примерака. Више од 2.000 авиона испоручено је у 30 земаља широм света. Авионима са ознаком Су постављено је више од 50 светских рекорда.
На слици: Авио-танкер „иљушин“ Ил-78 и тактички бомбардери „сухој“ Су-24 током генералне пробе војне параде поводом 70. годишњице Дана победе у Великом отаџбинском рату 1941-1945.
На слици: Авио-танкер „иљушин“ Ил-78 и тактички бомбардери „сухој“ Су-24 током генералне пробе војне параде поводом 70. годишњице Дана победе у Великом отаџбинском рату 1941-1945.
12/17
© Sputnik / Host photo agency/Vladimir Vyatkin
У дугогодишњој историји која је трајала више деценија, ОКБ „Сухој“ је створио око 100 типова авиона и њихових модификација, од којих је више од 60 типова серијски произвођено, а укупан број произведених авиона је прешао бројку од 10.000 примерака. Више од 2.000 авиона испоручено је у 30 земаља широм света. Авионима са ознаком Су постављено је више од 50 светских рекорда.
На слици: Авио-танкер „иљушин“ Ил-78 и тактички бомбардери „сухој“ Су-24 током генералне пробе војне параде поводом 70. годишњице Дана победе у Великом отаџбинском рату 1941-1945.
На слици: Авио-танкер „иљушин“ Ил-78 и тактички бомбардери „сухој“ Су-24 током генералне пробе војне параде поводом 70. годишњице Дана победе у Великом отаџбинском рату 1941-1945.
© Sputnik / Mikhail Mokrushin„Беријев“ Бе-103 је двомоторни, лаки путничко-транспортни руски нискокрилни хидроавион, авион амфибија, пројектован у ОКБ „Беријев“, а направљен у фабрици КНААПО концерна „Сухој“. Намена му је да попуни празнину између хеликоптера и класичних авиона у приобаљу мора, океана, језера и река.
На слици: „Беријев“ Бе-103 амфибијска летелица на Изложби амфибија 2104 у Геленџику.
На слици: „Беријев“ Бе-103 амфибијска летелица на Изложби амфибија 2104 у Геленџику.
13/17
© Sputnik / Mikhail Mokrushin
„Беријев“ Бе-103 је двомоторни, лаки путничко-транспортни руски нискокрилни хидроавион, авион амфибија, пројектован у ОКБ „Беријев“, а направљен у фабрици КНААПО концерна „Сухој“. Намена му је да попуни празнину између хеликоптера и класичних авиона у приобаљу мора, океана, језера и река.
На слици: „Беријев“ Бе-103 амфибијска летелица на Изложби амфибија 2104 у Геленџику.
На слици: „Беријев“ Бе-103 амфибијска летелица на Изложби амфибија 2104 у Геленџику.
© Sputnik / Oleg Lastochkin„Сухој“ Су-33 (НАТО назив Flanker-D) је морнарички ловац-бомбардер, користи палубу брода носача авиона, за полетање и слетање. Првобитно је коришћен у операцијама 1995. на носачу авиона „Адмирал Кузњецов“.
На слици: Палубни ловац „сухој“ Су-33 узлеће са носача авиона „Адмирал Кузњецов“ руске Северне флоте.
На слици: Палубни ловац „сухој“ Су-33 узлеће са носача авиона „Адмирал Кузњецов“ руске Северне флоте.
14/17
© Sputnik / Oleg Lastochkin
„Сухој“ Су-33 (НАТО назив Flanker-D) је морнарички ловац-бомбардер, користи палубу брода носача авиона, за полетање и слетање. Првобитно је коришћен у операцијама 1995. на носачу авиона „Адмирал Кузњецов“.
На слици: Палубни ловац „сухој“ Су-33 узлеће са носача авиона „Адмирал Кузњецов“ руске Северне флоте.
На слици: Палубни ловац „сухој“ Су-33 узлеће са носача авиона „Адмирал Кузњецов“ руске Северне флоте.
© Sputnik„Сухој“ Су-15 је суперсонични двомоторни ловац-пресретач на млазни погон са делта крилима направљен у Совјетском Савезу. Авиони Су-15 чинили су значајан део совјетских пресретачких јединица све до пада Совјетског Савеза.
На слици: Експериментална варијанта авиона „сухој“ Су-15, конструисана 1949. године.
На слици: Експериментална варијанта авиона „сухој“ Су-15, конструисана 1949. године.
15/17
© Sputnik
„Сухој“ Су-15 је суперсонични двомоторни ловац-пресретач на млазни погон са делта крилима направљен у Совјетском Савезу. Авиони Су-15 чинили су значајан део совјетских пресретачких јединица све до пада Совјетског Савеза.
На слици: Експериментална варијанта авиона „сухој“ Су-15, конструисана 1949. године.
На слици: Експериментална варијанта авиона „сухој“ Су-15, конструисана 1949. године.
© Sputnik / Aleksei Druzhinin„Сухој“ Су-25 (НАТО назив енг. Froogfoot) је једноседни двомоторни јуришни бомбардер. Дизајниран је као авион за блиску подршку на бојишту и борбу против тенкова. Конструисан у некадашњем Совјетском Савезу, авион се и данас налази у употреби у ратним ваздухопловствима Русије, чланица Заједнице независних држава и многих других страних земаља.
На слици: Јуришни бомбардери Су-25 на војној паради поводом 70. годишњице Дана победе.
На слици: Јуришни бомбардери Су-25 на војној паради поводом 70. годишњице Дана победе.
16/17
© Sputnik / Aleksei Druzhinin
„Сухој“ Су-25 (НАТО назив енг. Froogfoot) је једноседни двомоторни јуришни бомбардер. Дизајниран је као авион за блиску подршку на бојишту и борбу против тенкова. Конструисан у некадашњем Совјетском Савезу, авион се и данас налази у употреби у ратним ваздухопловствима Русије, чланица Заједнице независних држава и многих других страних земаља.
На слици: Јуришни бомбардери Су-25 на војној паради поводом 70. годишњице Дана победе.
На слици: Јуришни бомбардери Су-25 на војној паради поводом 70. годишњице Дана победе.
© Sputnik / Aleksei KudenkoСептембра 2007. године, Русија је покренула прву модерну комерцијалну летелицу – „сухој суперџет“ 100. Аерокосмонаутичка фирма „Сухој“ развила је овај авион у сарадњи са неколико страних партнера. Први пробни лет одржан је 19. маја 2008. године. У поређењу са сличним авионима стране производње, „сухој суперџет“ 100 је јефтинији како за производњу, тако и за куповину.
На слици. „Сухој суперџет“ 100 на Аеродрому „Жуковски“.
На слици. „Сухој суперџет“ 100 на Аеродрому „Жуковски“.
17/17
© Sputnik / Aleksei Kudenko
Септембра 2007. године, Русија је покренула прву модерну комерцијалну летелицу – „сухој суперџет“ 100. Аерокосмонаутичка фирма „Сухој“ развила је овај авион у сарадњи са неколико страних партнера. Први пробни лет одржан је 19. маја 2008. године. У поређењу са сличним авионима стране производње, „сухој суперџет“ 100 је јефтинији како за производњу, тако и за куповину.
На слици. „Сухој суперџет“ 100 на Аеродрому „Жуковски“.
На слици. „Сухој суперџет“ 100 на Аеродрому „Жуковски“.