Бомба је експлодирала у главном граду Тајланда, у једном од најпосећенијих туристичких квартова, недалеко од хиндуистичког светилишта које привлачи велики број туриста. Овај атентат је последњи у низу напада у којима широм света страдају цивили са заштитним фактором на лицу.
У Кини су се нашли на мети терориста 2013. године на Тјенанмену, у центру Пекинга, на Балију је 2002. у нападу на дискотеку погинуло двеста двоје људи, док су у Северној Африци у последњих двадесетак година туристи дванаест пута били мета — од напада недалеко од пирамида у Гизи 1996. године и масакра испред Луксора, преко атентата на Дјерби, у Казабланки, на Синају и у Шарм ел Шеику (у коме је убијено 66 особа, а 130 повређено), до Маракеша 2011. године и најновијих напада у Тунису.
Зашто баш туристи?
Туристичка места је теже контролисати, она су често отворена, а мере безбедности дискретније. Призор полицајаца наоружаних до зуба обично не иде уз представу о одмору на некој романтичној дестинацији. Ово се, међутим, мења, за шта је најбољи доказ Париз, у коме се до зуба наоружани војници мешају са туристима у близини свих значајнијих градских споменика и институција.
Разлог је и снажан медијски учинак. Овакви напади, за које је некад довољан тек један калашњиков или ручно направљена бомба, права су сензација, о њима извештавају све светске станице, директни преноси трају сатима, прати их војска новинара и камермана. Када се на то додају друштвене мреже, размере су спектакуларне. Први снимци напада у Бангкоку и недавно у Тунису, снимљени мобилним телефонима, постављени су на интернет непосредно након што су извршени.
Ови атентати, на крају, наносе велику штету владама и економији ових земаља. Туризам је најмасовнији економски и друштвени феномен у 21. веку — 1950. године је на свету било 25 милиона туриста, а прошле године више од милијарду — односно 40 пута више!
У земљама попут Тајланда, Египта и Туниса, то је главна привредна грана. Зато не чуди што је прва реакција тајландског премијера, генерала Прајута Чаночеа, предводника војне хунте која води земљу након државног удара 2014, била: „Желе да униште нашу економију, туризам“.
Тајланд је једна од најпримамљивијих туристичких дестинација, омиљено уточиште европске омладине која тражи спас од незапослености и једнообразности глобализованог света, али и земља која је приступачна туристима из Азије. Прошле године је Тајланд посетило 26 милиона странаца, много више него Грчку и два пута више него Јапан. У земљи која пролази кроз тешку економску кризу, туризам је једина грана која бележи раст.
Слична ситуација је и у Египту, где је због дуге серије напада туристичка посета преполовљена. Тунис је након атентата у музеју Бардо и летовалишту у Сусу изгубио пола милијарде долара због наглог пада посете, што је велики ударац за земљу у којој је туризам витална грана економије.
Поред времена, цена и природних богатстава, критеријум за избор земаља у којима ћемо провести одмор постаје и — степен ризика од терористичких напада.