„Изгледа да увођење неколико нових револуционарних технологија Русији није довољно. Сада следи ’ренесанса‘ неких (наводно) застарелих категорија војне опреме“, пише на чешком веб-сајту „Ехо24“.
„Тенк ’темплар армата‘ Т-14 је постао симбол нове ере тенкова а сада ћемо можда видети повратак оклопних возова. У овом тренутку можемо само да нагађамо која категорија наоружања ће следећа ’оживети‘, али је сасвим извесно да ће она доћи као велико изненађење у војној сфери“.
Ови коментари су уследили после предлога руског министра одбране Сергеја Шојгуа да се оживе четири оклопна воза која су одузета по налогу његовог претходника.
Возови, који су коришћени у војним операцијама у северном Кавказу од 2002. до 2009. године као део посебно формиране трупе руске железнице, били су фокусирани на Бајкал, Терек, Амур и Дон.
Оклопни возови су се показали незамењиви за демонтирање мина на прузи, као и за обнову оштећених шина. Квалификоване трупе које путују таквим возом у стању су да обнове шине за неколико сати.
Иако оклопни воз није од велике користи у опсежним конвенционалним „маневарским“ сукобима, може бити од велике користи у локалним асиметричним борбама. Посебно може бити користан против милитаната или потенцијалних терориста, за обезбеђивање сигурности железнице, као подршка ископавању мина или се користити за транспорт повређених.
Чешки медији су такође забринути да би Русија могла да изгради неке „нове оклопне возове са тешким наоружањем“. Ако такав воз крене као безбедносна пратња предњих јединица, он може бити одлична платформа за монтажу артиљеријских оруђа, као што је МСТА 152 мм самоходна хаубица и вишеструког система за лансирање ракета Торнадо који је пројектован тако да користи 122 мм, 220 мм и 300 мм ракете.
Оклопни возови, у ствари, имају дугу историју. Они су коришћени у америчком грађанском рату (1861-65), Француско-пруском рату (1870-71) и у Боер рату у Јужној Африци крајем деветнаестог века.
Руска империја, која је видела широки спектар употребе оклопних возова у првој половини двадесетог века, користила их је током руско-јапанског рата (1904-05).
Оклопни возови су такође коришћени у време Мексичке револуције (1910-20) и у Првом светском рату (1914-18).
Врхунац активности оклопни возови доживели су током Другог светског рата; Совјетски Савез и нацистичка Немачка били су главни корисници оклопних возова.