И док неки стручњаци, у погледу техничких карактеристика, често истичу паралеле између совјетског извиђачког и америчког шпијунског авиона, други пак верују да је поређење ових летелица потпуно бесмислено.
Авион М-55, коме је НАТО дао назив „Мистик“, јесте једноседни истраживачки авион којег је у Совјетском Савезу дизајнирао биро „Мјасишчев“.
Историја авиона датира још из 1960. године, када су Сједињене Државе објавиле неколико програма за развој извиђачких балона на великим висинама, који би били коришћени за прикупљање информација преко СССР-а и Народне Републике Кине.
Како би им се супротставио, биро „Мјасишчев“ је предложио Пројекат 34, који је због свог дизајна назван „Чајка“ (на руском „галеб“), јер је подразумевао крила која подсећају на крила галеба.
Крајем 70-их година дизајн „Чајке“ је измењен, па он постаје извиђачки авион. Тако је настао Мјасишчев М-17 са измењеном конструкцијом трупа авиона, укључујући и крила.
Авион, шифрован под називом НАТО-а „Мистик А“, први пут је полетео 26. маја 1982. године, а десет година касније се користио за истраживање озонског омотача изнад Антарктика. М-17 је поставио укупно 12 светских рекорда у летењу, укључујући и онај 28. марта 1990. године, када је летео на висини од 21.830 метара.
М-17 је 1987. године замењен са М-17 РН, касније познатим као М-55 „Геофизика“, док га је НАТО означио као „Мистик Б“. После првог лета 16. августа 1988. године, конструкција авиона је додатно измењена — авион је сада имао је дужи труп, два мотора и краћа крила.
Са дужином од 23 метара, распоном крила од више од 37 метара и брзином од 750 километара на сат, авион је могао да лети 6,5 сати, док је пилот, уз помоћ посебне опреме, могао да има оброке.
Авион М-55 је поставио укупно 15 светских рекорда у летењу и сви они стоје и данас. М-55 је 1997. године учествовао у истраживању стратосфере изнад Арктика и 1999. године изнад Антарктика.
Све у свему, авион М-55 се данас користи у еколошким мисијама и тренутно се само један такав авион налази у служби у Русији.
Према писању медија, Русија развија нову верзију М-55, па постоје наговештаји да би он могао бити редизајниран у беспилотну летелицу.