Паскал Коте провео је више од десет година анализирајући чувену слику Леонарда да Винчија. Он тврди да се испод тог портрета крије стара слика особе која седи и гледа у страну, али музеј Лувр који чува ово непроцењиво благо, није коментарисао његове наводе.
Слика која се крије испод Мона Лизе нема ни трага загонетног осмеха.
Научник, који је и један од оснивача фирме „Лумијер технолоџи“, добио је приступ слици 2004. Он је осмислио технику познату као ЛАМ, која функционише тако што пројектује низ јаких светлосних снопова, а камера затим бележи рефлексију светлости у односу на слојеве боје.
Коте није први који је анализирао Мона Лизу, али тврди да је успео да открије много више.
Сматра се да је Леонардо радио на тој слици између 1503. и 1517. док је радио у Фиренци и касније у Француској. Дуго се дебатовало о правом идентитету Мона Лизе, али је сада општеприхваћено да је реч о Лизи Герардини, жени трговца свилом из Фиренце. Међутим, Коте тврди да његова открића оповргавају ту теорију.
Он сматра да је слика која се налази испод слојева боје права Лиза.
„Када завршим реконструкцију Лизе Герардини, видећете да је потпуно другачија од Мона Лизе како она изгледа данас. То није иста жена“, каже он.
Мартин Кемп, професор историје уметности Универзитета Оксфорд у пензији, није убеђен у ову теорију.
„Котеове слике су показују само начин на који је Леонардо размишљао, али идеја да се испод Мона Лизе крије друга слика је неодржива. Мислим да је реч о дискретним фазама поставке слике. Видим то као еволуцију дела. Убеђен сам да је Мона Лиза права Лиза“, каже он.