Након неколико летова у орбити, совјетска летелица БОР-4 се у лето 1982. године спустила у Индијски океан, јужно од острва Кокос.
Међутим, убрзо након слетања, аустралијски шпијунски авион направио је неколико фотографија у тренутку када су совјетски морнари извлачили летелицу из океана и пребацивали је на брод „Петропавловск“. Фотографије летелице су затим стигле до ЦИА, а потом и до НАСА.
Ове хладноратовске шпијунске фотографије могле су остати у историји, да НАСА прошлог месеца није саопштила ће један од шатлова који су изабрани да преносе терет на Међународну свемирску станицу бити управо „Дрим чејсер“ — летелица прћастог носа направљена по узору на изгубљени совјетски свемирски брод, наводи лист.
НАСА је након проучавања слика совјетске летелице, конструисала модел за своје потребе.
„Американци су били запањени колико добро је та совјетска летелица била конструисана. Отворили су широм очи“, пише „Вашингтон пост“, позивајући се на документацију америчке свемирске агенције.
Америчке ваздухопловне снаге су потом почеле да раде на развоју сличне технологије, а НАСА је покренула нови програм под именом ХЛ-20 — изградњу летелице за брзу евакуацију астронаута са Међунардне свемирске станице. Међутим, агенција је на крају морала да одустане од пројекта, наводећи недостатак новаца као један од разлога.
Било како било, 2004. године одлучено је да се оживи пројекат ХЛ-20, а НАСА за његов развој тада издваја 363 милиона долара.
Важно је напоменути да ХЛ-20 и „Дрим чејсер“ споља веома личе на летелице из породице совјетских БОР космичких авиона.
Годину дана касније, 2005. године, власник компаније „Дрим чејсера“ Марк Сирангело одлази у Москву и сусреће се са неким од руских инжењера који су радили на летелици БОР-4.
Како преноси Вашингтон пост, Сирангело им је пренео да је „њихова идеја опстала у САД“, а они су били изненађени јер нису имали представу о томе да је њихов изум поново заживео.
„Сирангело им је том приликом обећао да ће ’Дрим чејсер‘ када буде полетео на себи носити њихова имена, заједно са именима људи из НАСА који су радили на програму ХЛ-20“, пише лист.
Осврћујући се на историју изградње совјетских ракетних авиона, треба напоменути да је Совјетски Савез већ 60-их година прошлог века почео да ради на стварању беспилотних свемирских летелица БОР.
Прва јединица из овог комплекса лансирана је у свемир 15. јула 1969, а најпознатија међу њима је била управо летелица БОР-4, позната и као Космос-1374, коју је и усликао аустралијски шпијунски авион.