Ако је „Галеника“ јефтино понуђена, неко ће дати више

© Sajt Galenika Галеника лога
Галеника лога - Sputnik Србија
Пратите нас
Није спорно што је за стратешко партнерство у „Галеници“ за 25 одсто њених акција тражено само седам милиона евра, јер ако је то јефтино, неко ће понудити више. Смета што није довољно јасан систем бодовања за избор најбоље понуде, изјавио је за Спутњик стручњак за страна улагања Милан Ковачевић.

Сутра ће коначно бити окончан посао на прикупљању понуда за докапитализацију „Галенике“, до када су три заинтересована понуђача имала рок да исправе недостатке у већ достављеној документацији. Комисија ће, након што отвори понуде, утврдити листу, чију коначну верзију ће усвајити влада и прогласити најповољнијег понуђача. Преговори са прворангираним понуђачем трајаће највише 90 дана.

Зграда владе Србије - Sputnik Србија
Гашење предузећа и масовни откази у више фаза

Тендер за избор стратешког партнера на пет година подразумева да ће докапитализацијом он стећи власништво од 25 одсто по цени од најмање седам милиона евра.

Задатак стратешког партнера ће бити да консолидује фабрику лекова, некадашњег гиганта српске привреде, оперативно и финансијски је реструктурира и тако повећа вредност компаније. По окончању стратешког партнерства, наврх пет година, већински капитал „Галенике“ биће на продају, а у подели добити ће учествовати и стратешки партнер.

Та понуда је била довољно примамљива за три компаније. Реч је о „Кадила фармасјутикалс“ из Индије, ЕМС из Бразила и британско-руски конзорцијум „Фронтијер фарма — Петровакс фарм“.

И док неки стручњаци за страна улагања сматрају да је четвртина капитала „Галенике“ превише за само седам милиона евра, што би након продаје већинског пакета „Галенике“ могло да буде и вишеструко већа зарада од почетног улагања, Милан Ковачевић не види у томе ништа спорно.

„Мени се свиђа што је транспарентно речено — ко више понуди од седам милиона евра, то ће бити један од критеријума за избор. Други критеријум за избор је ко ће понудити да после пет година мање учествује у добити од продаје. Те две ствари су мени сасвим нормалне, јер ако је то јефтино, онда ће неко понудити више“, каже Ковачевић за Спутњик.

Према ранијем саопштењу Министарства привреде, понуде ће бити рангиране тако да ће предност имати онај који понуди запослење за највећи број радника. Наравно, стратешки партнер је у обавези да очува континуитет обављања делатности „Галенике“. Поред тога, приликом рангирања понуда, узеће се у обзир и понуђени износ докапитализације „Галенике“ за 25 одсто капитала и понуђени приход Републике Србије приликом продаје капитала „Галенике“ након истека Стратешког партнерства.

Зграда владе Србије - Sputnik Србија
Гашење предузећа и масовни откази у више фаза

То, по мишљењу Ковачевића, ипак није довољно транспарентно.

„Оно што ми смета је што није потпуно јасно какав ће бити укупан бодовни систем за избор (најповољнијег понуђача). Речено је ко више запосли радника, што је нелогично, и неки други услови. Бојим се да неће бити довољно транспарентно. Ја се залажем да нешто буде изложено свима под истим условима. Онда се више нико не може жалити на услове и онда ће се постићи најповољнији услови за купце и продавце“, сматра Ковачевић.

Тај стручњак за страна улагања констатује да је вредност „Галенике“ веома пала. Њено учешће на тржишту је знатно мање него у прошлости, а за купца је најважније управо то колико је преостало њеног учешћа на тржишту и какве су шансе да се оно увећа. То ће, сматра Ковачевић, повећати цену „Галенике“ за пет година.

По његовој оцени, боље шансе имају они који би могли да искористе свој асортиман и пласирају га на тржишта која је имала „Галеника“. Та могућа синергија била би од користи некоме ко је већ у тој бранши. Теже је са инвестиционим фондовима, а и они су међу понуђачима, напомиње Ковачевић. Осим ако имају у виду будући договор са неким у тој бранши како би могли да рачунају да ће за пет година поправити пословање „Галенике“, објаснио је он.

На питање ко би од три понуђача био најбоље решење за „Галенику“, он каже да то не може да процени.

„Овде ће неко типовати да она има већ предност на тржишту бивше Југославије, да има добру проходност на тржишта Русије и још неких источних земаља и неко ко има интереса да се са другим асортиманом испомогне и на тим другим тржиштима. То би било од помоћи за све и за унапређење пословања како би се боље продало и зарадило у том конкретном послу“, каже Ковачевић за Спутњик.

Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала