Реч је о преференцијалним кредитима за пројекте градње ауто-пута Сурчин—Обреновац вредног 208 милиона евра, наставак градње обилазнице око Београда од 207 милиона евра, као и градњу брзе пруге Београд—Будимпешта на првој деоници Београд—Стара Пазова од 319 милиона евра.
Министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић каже да ће на свим овим пројектима бити ангажоване домаће фирме и позива их да се на време организују и удруже.
„Србија је на Петом самиту шефова влада Кине и земаља Централне и Источне Европе у Риги, 5. и 6. новембра, потписала шест докумената, од чега се пет односи на пројекте Министарства грађевинарства. Србија је била једина држава која је потписала тако велики број докумената, шест, и једина држава која је потписала уговоре, не споразуме и меморандуме, већ комерцијалне и уговоре о финансирању“, рекла је Михајловић.
Она је додала да је за градњу обилазнице око Београда потписан комерцијални уговор са кинеском компанијом „Пауер констракшен корпорејшен оф Чајна“ и са ЈП „Путеви Србије“, вредан око 207 милиона евра. Уговором су обухваћени радови на деоници од Остружничког моста до Бубањ потока у дужини од 19,5 километара.
За градњу ауто-пута на београдској обилазници предвиђена је фиксна камата од 2,5 одсто, са роком отплате од 20 година уз грејс период (почек) од пет година.
„То је врло важан уговор и сада ћемо даље разговарати о уговору о финансирању, али је наш план да заједно са (матичном) кинеском компанијом ’Синохидро‘ и ’Азвиртом‘ из Азербејџана радимо обилазницу све до Бубањ потока. Очекујемо да ћемо до краја године договорити са ’Ексим банком‘ и финансирање“, рекла је Михајловићева.
Она је најавила да ће радови на обилазници почети до маја 2017. У оквиру тог пројекта требало би да буду изграђена четири тунела укупне дужине 2,7 километара, као и 22 моста дужине 5,3 километра.
Министарка је објаснила да је већ потписан и уговор о финансирању, иако је опште правило да се прво потписују комерцијални уговори када се испреговарају основни услови, а да се након тога договара финансирање.
Михајловићева је са председником ’Ексим банке‘ Кине Лиу Лиангом потписала уговор вредан 208 милиона евра о финансирању изградње ауто-пута Сурчин—Обреновац на Коридору 11
За градњу тог ауто-пута такође је предвиђена фиксна камата од 2,5 одсто, рок отплате 20 година, уз грејс период од пет година. До сада је договорено и да учешће Србије у том пројекту буде 15 одсто.
„Ми смо пре неколико месеци потписали комерцијални уговор за Сурчин—Обреновац. Већ радимо експропријацију и очекујемо првог дана када буде почела грађевинска сезона наредне године да крену радови. То је врло важна деоница Коридора 11 и зато очекујемо да до краја 2018. имамо потпуно завршен ауто-пут од Београда до Чачка, док ће у 2017. бити завршен део од Обреновца до Чачка“, навела је Михајловићева.
Деоница Сурчин—Обреновац је дуга 17,6 километара, а његов саставни део је и нови мост преко Саве дужине 1.800 метара.
За градњу те деонице у јуну је потписан комерцијални уговор са кинеском компанијом „Чајна комуникејшен констракшен компани“.
То ће бити трећа деоница коју граде кинеске компаније на Коридору 11, после деоница Обреновац—Уб и Лајковац—Љиг које су дуге 50,8 километара, а на којима радове изводи „Схандонг хај спид груп“.
Михајловић је са Инфраструктуром железнице Србије и конзорцијумом кинеских компанија „Чајна рејлвеј интернешенел“ и „Чајна комуникејшен констракшен компани“ потписала и комерцијални уговор вредан 319 милиона евра за прву деоницу модернизације пруге од Београда до Будимпеште деоницу Београд—Стара Пазова.
Потписан је и Меморандум о финансирању читавог пројекта на територији Србије.
У Министарству кажу да је Србија за градњу пруге Београд—Будимпешта добила писмо кинеских званичника да ће камата бити око два одсто.
Уговор предвиђа да у изградњи двоколосечне пруге од Београда до Старе Пазове, дужине 34,5 километара, домаће фирме могу да учествују до максималних 46 одсто у извођењу радова и набавци робе.
Потписивањем комерцијалног уговора и Меморандума о разумевању са кинеском „Ексим банком“ о кредитирању пројекта мађарско-српске железнице на нашој територији, омогућава се да крене градња пруге за брзине до 200 километар на сат, која ће скратити време путовања између српске и мађарске престонице на мање од три сата.
Извор: Танјуг