Воз ће саобраћати рутом Београд — Младеновац — Лапово — Крагујевац — Краљево — Рашка — Косовска Митровица.
Пробна линија Београд — Косовска Митровица биће успостављена од 20. јануара до 26. фебруара, након чега ће бити одлучено да ли ће постати редовна линија.
Воз је унутра украшен сликама фрески из четири манастира на КиМ који су заштићени Унесковом листом светске баштине од 2004, а од 2006. су на листи угрожене светске баштине, и то су манастири — Грачаница, Високи Дечани, Богородица Љевишка и Пећка патријаршија.
Воз је споља украшен заставом Србије и називима најлепших српских цркава, манастира и средњевековних градова на КиМ, као и натписом Косово је Србија на 21 језику, међу којима је и албански.
Промотивна вожња се организује првог дана Српске нове године, са поласком са Главне железничке станице Београд.
Директор Канцеларије за Косово и Метохију Марко Ђурић изјавио је да не очекује да косовске власти спрече улазак воза у јужну покрајину, јер би такав третман, како каже, имао везе са национализмом, шовинизмом и ограничавањем основних људсих права.
Помоћник генералног директора Србија воза за саобраћај Зоран Пузовић је изјавио Танјугу да Србија воз после 18 година пушта пробну линију воза Београд — Косовска Митровица, на коме ће саобраћати нови воз који је Србија купила од Русије.
„Реч је о директној линији, која ће бити продужетак постојеће линије између Краљева и Косовске Митровице“, рекао је Пузовић.
Он је изразио очекивање да ће након пробног периода, од 20. јануара до 26. фебруара, бити донета одлука о увођењу те линије у редован саобраћај.
Пузовић је рекао да се линија покреће уз помоћ Канцеларије за КиМ и да воз има посебан визуелни изглед унутра и споља.
„Воз је потпуно нов, и то ће му бити прва вожња. Путници ће имати потпуно климатизован простор и вај-фај интернет“, рекао је он.
Промотивни воз ће кренути из Београда за Косовску Митровицу 14. јануара у 8.30 сати, а полазак из Косовске Митровице је планиран 15. јануара, у 10.40 сати.
Помоћник генералног директора Србија воза за информационе технологије и маркетинг Зоран Стевановић је рекао Танјугу да ће тај воз у пробном периоду саобраћати два пута недељно, са поласком у петак из Косовске Митровице у 10.45, и у недељу из Београда у 8.30 сати.
„Ово је први воз којим ћемо понудити нове допунске услуге, да бисмо повећали комфор путника“, рекао је Стевановић додајући да ће воз имати интернет.
Стевановић је нагласио да су све то новине које Србија воз планира да уведе и у друге возове.
„Овај воз је пионир у томе, донели смо одлуку да изнајмљујемо спољашње и унутрашње површине за рекламирање. Ово је први воз који је брендиран на овакав начин.
Нестрпљиво очекујемо реакцију путника, мислим да ће то бити додатни мотив да путују возом на овој релацији“, казао је он.
Аутор визуелног концепта воза уметник Андреј Васиљевић Анделеи је рекао Танјугу да је желео да покаже наше културно и историјско наслеђе са КиМ, то јест фреске из четири манастира са Унескове листе.
„Моја идеја је била да лепоту нашег културног наслеђа представим на јединствен начин. Ако имате воз који превози путнике између Београда и Косовске Митровице, па шта би било боље да ту линију прослави него неки наши најлепши мотиви из наших манастира“, рекао је Васиљевић.
Он каже да се визуелни концепт воза допао директору Канцеларије за КиМ Марку Ђурићу, који је одлучио да подржи ту идеју.
„Позадина свега је наша борба да сачувамо наше манастире на КиМ под окриљем Унеска, али под заштитом Србије. Било је покушаја да се ти манастири на неки начин отму и да постану нека врста албанског наслеђа, међутим цео тај пројекат нема никаквог смисла. Управо су Косово и косовски манастири били центар Србије. Ако је Косово срце Србије, онда су манастири душа Србије, и то је основна идеја свега — да оно што је наше и остане наше и да ми то свету поносно покажемо“, навео је Васиљевић.
Он је рекао да су натписи на 21 језику и да су то највећи светски језици.
„Идеја је да покажемо себи и свету да се ми не стидимо од тога да кажемо оно што је наше. Ту је и албански језик, јер и Албанци живе на КиМ. Живе поред тих манастира који су и даље наши“, истакао је Васиљевић.
Линија се покреће на иницијативу Канцеларије за КиМ, која ће сносити део финансијских трошкова које ће Србија воз имати због превоза путника на овој линији.