Са Јелицом Путниковић разговара Славиша Петковић, начелник Одељења за тржишни надзор у Министарству трговине, туризма и телекомуникација Владе Србије.
Пре месец дана (6. фебруара) отпочела је примена још две уредбе о контроли порекла и квалитета нафтних деривата и биогорива. Њима је предвиђено да инспектори могу да контролишу и гориво у резервоарима возила, тачније камиона, аутобуса и пољопривредних машина.
- Који су резултати за ових месец дана примене?
- Маркирање деривата функционише већ неколико година. Да ли је и колико то помогло да се смањи црно тржиште горива у Србији?
- Уредбом о маркирању деривата нафте још 2013. предвиђено је формирање националне референтне лабораторије, која би контролисала квалитет горива, али то се није десило. Колико то отежава посао?
- Држава је својевремено дозволила да фирма која убацује маркер у исто време једина мери његову концентрацију и задужена је и за форензичку проверу тог истог материјала. Зар нема ту сукоба интереса?
- Колико се, према проценама тржишне инспекције у Србији, пласира горива на црном тржишту? Колико држава ту губи?
- Да ли сектор тржишне инспекције располаже са довољним бројем људи да би могао да „покрије“ све бензинске пумпе и остале објекте које контролише?
- Шверцери, пре свега фирме, често увозе деривате или полуфабрикате на које се не плаћа акциза, а потом их продају као течна горива. Шта се најчешће шверцује на тај начин?
- Како томе стати на пут?
- Са којим државним органима и институцијама Одељења за тржишни надзор сарађује на спречавању шверца?
- Шта би држава још требало да учини да се смањи шверц деривата?