Русија подржава пројекат „Један појас — један пут“ и има чврсту намеру да активно учествује у његовој реализацији, изјавио је председник Владимир Путин током Форума у Пекингу. Руски председник је истакао да су задаци које је формулисао кинески председник Си Ђинпинг веома захтевни, али да одговарају тренду савременог развоја.
Председник Руске Федерације види Кину као партнера у реализацији транспортне револуције у Евроазији, каже за Спутњик експерт Института савремених међународних проблема у оквиру Дипломатске академије руског Министарства спољних послова Андреј Володин, коментаришући то што је Москва подржала кинеску иницијативу.
„Очигледно је да Русија представља незамењиви транспортни коридор између Истока и Запада. Али, не сме се заборавити да Исток није само Кина, већ огромни Азијско-пацифички регион, укључујући и североисточну и југоисточну Азију. Очигледна је заслуга Кине и лично председника Си Ђинпинга што ће ова саобраћајна револуција имати пуну подршку државе“, наводи Андреј Володин.
Руски председник је током Форума у Пекингу истакао да је интересовање за сарадњу са Евроазијском економском унијом показало око 50 држава Европе, Азије и Латинске Америке. Он је подсетио да се воде преговори који би довели до споразума о трговачко-економској сарадњи Евроазијске економске уније и Кине. Експерт Ђа Пуђинг са кинеског Народног универзитета сматра да би спајање концепције „Један појас — један пут“ са Евроазијском економском унијом требало да обострано одговара виталним интересима:
„’Један појас — један пут‘ и Евроазијска економска унија, то су иницијативе које воде ка економској сарадњи и дугорочном развоју читаве Евроазије. Ове две иницијативе отварају важну платформу за преговарање и споразуме у вези са економском сарадњом у контексту нове епохе, и усмерене су на развој изградње инфраструктуре, саобраћајних веза, али и на стимулисање комуникације међу људима. Зато је неопходна што је могуће шира повезаност и сарадња на разним нивоима у оквиру ова два пројекта. Будућа сарадња би требало да буде што дубља уз дугорочну перспективу“.
Током свог говора на отварању пекиншког форума „Један појас — један пут“, председник Путин се заложио за стварање још ширег евроазијског партнерства које би повезало Азију и Европу. Стручњаци сматрају да повезивање кинеског пројекта „Један појас — један пут“ и Евроазијске економске уније из перспективе економског раста Русије и Кине има велики потенцијал. Ипак, резултате не би требало очекивати тако брзо, сматра руководилац програма „Русија у Азијско- тихоокеанском региону“ Московског Карнеги центра Александар Габујев.
„Јасно је да се ови преговори не обављају преко ноћи. Током прве фазе може се очекивати споразум о побољшању трговинске и пословне климе и укидању различитих баријера. Друга фаза преговора би могла водити смањењу царина. Кина има велико искуство у том погледу, док се Евроазијска економска уније не може тиме похвалити. Осим преговора и споразума са Вијетнамом, ЕЕУ нема других сличних искустава“, истакао је у интервјуу за Спутњик Александар Габујев.
Саговорник Спутњика сматра да се први конкретни резултати спајања два пројекта могу видети и осетити за 10 година.
Габујев предвиђа и да би следећи велики корак могао бити стварање листе заједничких инвестиционих пројеката, који ће се изводити у оквиру реализације спајања пројекта „Један појас — један пут“ и Евроазијске економске уније:
„Ту ће се ствари много брже одвијати, али овде би се већ радило о појединим пројектима који пак немају револуционарни карактер попут изградње путева, мостова, логистичких терминала. Кинези немају апетит да разбацују и деле новац за спољнополитичке циљеве, већ за оне који су економски основани“.
Габујев подвлачи да су Кинези веома озбиљни преговарачи, али и да је руска страна такође добра у преговорима и да зато не би требало драматизовати чињеницу да се све одвија у складу са уобичајеним тржишним процесима.