О томе шта Србија добија од Русије на поклон, а шта је то што ће морати да плати 180 милиона долара, Мирослав Лазански је у емисији „На нишану“ разговарао са помоћником министра одбране Србије др Ненадом Милорадовићем и ваздухопловним генералом Драганом Катанићем.
Милорадовић каже да испорука руских „мигова“ Србији није могла бити брже реализована јер је пуно државних субјеката унутар Руске Федерације укључено и било је неопходно испоштовати све процедуре. Сада се, напомиње, очекује завршница последње, техничке фазе реализације руске донације.
„Нема никакве дилеме да шест авиона од Русије добијамо бесплатно, а финансијски пакет подразумева да ће се на њима, као и на четири која већ имамо, обавити модернизација и радови попут продужења летног века до 30 година. Ми купујемо допунску опрему за земаљско одржавање ’према стању‘, дакле на квалитетнији начин од онога како смо то до сада радили, затим купујемо генералне ремонте у континуитету, који ће омогућити да авионе одржавамо у наредних 14 година, плус добијамо и модернизацију која ће се вршити у три фазе. За ту количину новца добијамо заиста редак квалитет у односу на то како су ту проблематику решили наши суседи, пре свега са западним авионима“, напомиње Милорадовић.
Уз авионе који ће бити модернизовани на категорију „четири плус“, истиче Милорадовић, Србија од Русије добија и резервне делове — моторе, најмодерније ракете ваздух-ваздух Р-77 средњег домета са радарским навођењем, ласерски навођене ракете ваздух-земља и авио-бомбе. Када се узме у обзир цена авиона, модернизација, резервни делови и ракете, пакет који наша земља договара са Русијом омогућава нам да решимо питање повећања и модернизовања нашег наоружања чак три до пет пута повољније од земаља у региону.
Генерал Катанић подсећа да је наша ловачка авијација 1967–1968. године у потпуности прешла на руску авијацију. Тада смо наоружани авионима „МиГ-21“ и променили смо три генерације тих авиона, а 1987. године дошло је 16 авиона „МиГ-29“.
„За ових 50 година, колико су руски авиони у нашем наоружању, комплетна инфраструктура и опрема којом располажемо јесте руског порекла. Зато је сасвим оправдано да наставимо са употребом тих авиона јер је преобука пилота, техничара и улагање у опрему потребну за ове авионе далеко мања него када бисмо прешли на авионе западног порекла, утолико пре што они по борбеним могућностима нимало за њима не заостају“, објашњава Катанић.
Поводом спекулација у јавности да Србија нема довољно обучених пилота који би летели на овим „миговима“, Катанић напомиње да су руски авиони деценијама у употреби у нашој авијацији.
„Сви пилоти који лете на авионима ’МиГ-21‘ за врло кратко време и са малом преобуком прелазе на нове авионе. Тачно је да су строжи здравствени критеријуми јер су тежи услови пилотирања на ’МиГ-29‘, али сама техника пилотирања је слична јер је половина инструмената малтене иста“, каже Катанић.
Иначе, уз авионе „МиГ-29“, Руска Федерација поклања Србији и 30 модернизованих тенкова Т-72, као и 30 модернизованих оклопних аутомобила БРДМ-2.