Такав програм припрема Министарство за везе и масовне комуникације Руске Федерације по налогу председника Владимира Путина.
Укратко, намера је да се на електронику пребаци максималан могући број проблема везаних за обезбеђивање комфора живота грађана, мониторинга животне средине, повећавање енергетске ефикасности градских услуга и јачање њене безбедности. Многи градови у свету су већ кренули путем таквих реформи. Амстердам, Барселона, Манчестер, Стокхолм су у последње време приметно „постали паметнији“. Русија, засад, покушава да их испрати.
Али вреди ли јурити за тим? Просудите сами.
Хајде да у мислима одемо у 2025. годину када програм Министарства треба да буде реализован. Становнику „паметног града“ будућности довољно ће бити да има паметни телефон и специјалну апликацију да би његов живот био значајно удобнији. Смартфон ће израчунати када је најбоље да пробуди свог власника за посао користећи најновије информације о ситуацији у саобраћају на предстојећем путу.
Аутобуско стајалиште са којег грађанин обично иде на посао не само што ће информисати људе који чекају о времену доласка следећег аутобуса већ ће и информисати аутобус о броју људи који га чека. Управо аутобус, а не возача аутобуса, јер ће јавни превоз у „паметном граду“ бити без возача. Уколико се током вожње скупило много људи, аутобус ће убрзати да не би испао из распореда, јер је за улазак и излазак потребно више времена. А превоз ће моћи да се плати такође преко паметног телефона, и овај облик плаћања биће доступан у било којој врсти превоза.
Уколико становник на посао иде својим аутомобилом, смартфон ће га обавестити не само о саобраћајним гужвама и блокираним улицама, већ и о слободним паркинг-местима у близини његовог посла, дајући упутство тачно до тог места. Међутим, да бисте ишли где желите у „паметном граду“, није обавезно имати сопствени аутомобил. У њему ће бити организован паркинг јавних аутомобила, који ће моћи да се искористе по принципу краткорочног најма: оставите ауто у једном делу града и узмете исти такав у другом.
И ево, грађанин је стигао на посао. Врло је вероватно да он ради у производњи високе технологије, јер ће у „паметним градовима“ таква област индустрије бити приоритет. Мада ће и за високотехнолошку и нормалну производњу бити постављени исти строги еколошки захтеви. А контролу њиховог поштовања ће вршити градски електронски системи, којима неће моћи да се дâ мито да би се добиле олакшице.
Увече после посла, исти овај апарат посаветоваће свог власника о местима за одмор на свежем ваздуху, где је ниво загађења градског ваздуха најмањи.
Немојте мислити да ће „паметни градови“ постати нека врста утопије, острва просперитета, потпуно лишени уобичајених проблема сваког савременог грађанина Русије. Информационе технологије нису у стању да, на пример, крпе рупе на путевима и водоводним цевима. Али, за њих је сасвим изводљив задатак да благовремено обавесте грађане о узроцима хаварије на мрежама и времену њиховог уклањања. Комуналне службе „паметног града“ имаће обавезу да обавесте јавност преко електронских извора о изненадним хаваријама, планираним поправкама или редовном одржавању на градским мрежама.
Мада Министарство обећава да ће потпуни концепт „паметног града“ представити тек следеће године, реализација овог програма већ је почела. На Санктпетербуршком међународном економском форуму који је одржан почетком јуна, руководство Јарославске области и компанија „Ростех“ потписали су договор о реализацији пројекта у Јарослављу „Паметни град“. Споразумом је предвиђено увођење интелигентног управљања јавном расветом и транспортним системом, организација високотехнолошког праћења стања животне средине, као и стварање ИТ система који би помагали туристима који су стигли у град.
Интелигентни систем контроле ЛЕД осветљења града „Светли град“ већ је тестиран у неколико руских градова и показао је високу енергетску ефикасност. У Нижњем Тагилу, на пример, за годину дана уштедео је више од 20 мегавата.
Интелигентни транспортни систем подразумева широко увођење фото и видео снимања нарушавања правила на путевима, као и контролу тежине камионског транспорта који улази у град. Добијене информације ће се обрађивати у јединственом ИТ центру.
О пуцању водоводних цеви и прекидима у напајању сигнализираће систем „Безбедан град“, чији ће интелигентни систем видео-записа бити подешен тако да прорачунава све врсте ванредних ситуација на улицама.
Еколошке услове у „паметном“ Јарослављу пратиће велики број различитих сензора, као и беспилотне летелице и хеликоптери.
Водиће се рачуна и о гостима града. За туристе ће бити направљен још један информациони систем који ће сакупљати информације о локалним атракцијама. У Јарослављу, у којем постоји много историјских споменика, оваква новина ће бити веома потребна. Осим тога, у најскорије време тамо ће се појавити и јединствена туристичка паметна картица са саобраћајном апликацијом.
Министарство за везе намерава да пажљиво прати реализацију пројекта екосистема „Паметни град“ у Јарослављу. Искуство његовог спровођења без сумње ће се одразити на коначни концепт програма Министарства на који ће се ослањати други градови Русије који намеравају да постани „паметни“.