У среду су лидери држава Западног Балкана потписали Споразум о Транспортној заједници. Једина земља региона која се није придружила споразуму, који су званичници ЕУ најавили као један од најзначајнијих за регион, јесте БиХ, због противљења Републике Српске.
Иако се у медијима углавном говори о економским користима за привреде балканских земаља од јединственог транспортног тржишта, разлози због којих се РС противи споразуму у сржи су политичке природе.
Споразумом се на мала врата преносе надлежности са ентитета на централне власти у Сарајеву, каже бањалучки аналитичар Анђелко Козомара. Република Српска пристанак на споразум условила је да се на састанцима смењују ентитетски и министри централне владе, што су званичници ЕУ одбили.
„И до сада, када је надлежност била на ентитетима, превозници у РС свих врста имали су огромне проблеме са Сарајевом. Транспортна заједница на нивоу БиХ значи да се полако преузимају надлежности најважнијих привредних грана из ентитета. Остаће само политичка љуштура у којој ће РС имати владу, скупштину и председника који неће доносити никакве одлуке значајне за грађане РС“, објашњава Козомара позицију РС.
Осим тога, додаје Козомара, РС нема економског интереса да учествује у Транспортној заједници, јер Коридор 5Ц, за који би БиХ добила донацију у износу од 90 милиона евра, како каже, тек неколико километара пролази кроз њену територију код Шамца. Такође, РС нема интереса за Транспортну заједницу, где би се све одлуке доносиле у Сарајеву.
„Занимљиво је да постоји Механизам координације који је усвојила ЕУ у Споразуму о стабилизацији и придруживању са БиХ. У том механизму каже се да се све одлуке у БиХ доносе консензусом трију страна — Савета министара и ентитетских влада. Сада, када је Транспортна заједница у питању, нема тог механизма. Дакле, РС је ту потпуно у праву, без обзира на то што је из Трста запрећено да ће одговор бити суров, да ће РС поново бити санкционисана“, каже Козомара.
Са друге стране, декан београдског Саобраћајног факултета Небојша Бојовић сматра да је интеграција целог региона важна због транспортног тржишта.
„То за Србију, а и читав простор, значи начин да се много лакше дође до инвестиција. Са друге стране, значи хармонизацију у области права и интегрисања транспортних система, скраћење времена бављења робе у транзиту, повећање запослености. Мислим да су то примарни ефекти на читав регион и на Србију као мотор те приче“, објашњава Бојовић.
С обзиром на то да Србија има значајан транзит, оснивање Транспортне заједнице значи да ће много више робе и путника прелазити нашу територију, додаје он.