Међутим, руски експерти сматрају да је гашење „Антонова“ почело давно и да је било само питање времена када ће то бити и објављено. Прошле године фабрика није произвела ниједан авион, а већина висококвалификованих радника је, како наводе, прешла у Русију, где је добила запослење у руским компанијама за производњу авиона.
Кључни разлог за затварање чувене компаније експерти виде у губитку руског тржишта.
Последњи ударац већ посусталој фабрици задат је претпрошле године када је у Кијеву одлучено да се због ситуације на истоку Украјине и Крима раскине уговор са руском Уједињеном авио-производном корпорацијом, која обједињује највеће руске произвођаче авиона и која је „Антонову“ била главни пословни партнер.
Као други разлог пропасти „Антонова“ стручњаци наводе и то што је фабрика, после погоршања односа између Москве и Кијева, остала без руских делова за авионе. Украјински произвођач је покушавао да нађе друге партнере, а на крају је производња просто стала.
Самим тим, сматра се да је одлука Владе о ликвидацији концерна у ствари само констатација оног што се већ догодило.
Одлука о гашењу „Антонова“ донета је још у јануару 2016. године. Тај корак је био диктиран уласком три предузећа концерна у састав холдинга „Укроборонпрома“. Реч је о предузећима „Антонов“, Харковском државном предузећу за производњу авиона (ХГАПП) и државном предузећу „Завод 410 ГА“ (Кијевски завод цивилне авијације).
Одлуку Владе Украјине спровешће комисија за ликвидацију концерна чији ће председник бити заменик министра економског развоја и трговине Јуриј Бровченко.
Како је у документу наглашено Бровченко има рок од три месеца да Влади поднесе ликвидациони биланс.
Прес-служба „Антонова“ уверава да ће предузеће наставити нормално да ради, а експерти сматрају да од тог посла нема ништа.
То што Кијев најављује да ће „Антонов“ прећи у састав холдинга „Укроборонпрома“ ништа не значи, јер ће, истичу аналитичари, судбина концерна остати иста.
„Ништа се неће променити. Као што тај концерн није производио авионе у последњих 15 година, неће их производити ни даље. Колико је мени познато, прошле године је цела украјинска авио-индустрија произвела само један авион. И до тада су цифре биле приближно исте — један, два, три… За ’Антонова‘, који је некад производио на десетине, чак и око стотину авиона годишње, то је ништа. Концерн је радио за тржиште целог Совјетског Савеза, производио је војне транспортере и путничке авионе. После распада СССР-а дуго су вођени преговори са Русијом о могућностима заједничке производње авиона ’Ан-70‘. Међутим, Украјина је дуго лавирала, лавирала и на крају тај авион више никоме није био потребан, јер је Русија произвела свој теретни авион на основу ’Ил-76‘, Европа је произвела теретни ’Ербас‘, а унутрашње украјинско тржиште је равно нули, што се тиче авијације. А да би се продавало на светском тржишту треба да будеш велика држава — тамо је веома велика конкуренција. За Украјину је тежак задатак да се такмичи са ’Ербасом‘ и ’Боингом‘“, рекао је за Спутњик политиколог Ростислав Ишченко, председник руског Центра за системске анализе и прогнозе.
Подсетимо, фабрика „Антонов“ је производила путничке, теретне и авионе за посебне намене и била је понос СССР-а. Компанија је основана 1946. године, под руководством конструктора Олега Антонова, у Новосибирску као совјетски пројекат за израду ваздухоплова. „Антонов“ је у Кијев пресељен 1952. године, али је последњих година у кризи.
Неки аналитичари сматрају и да Кијев жртвује „Антонова“ ради ЕУ, а да је гашење светски познатог концерна део плана Запада да уништи украјинску индустрију.
Они сматрају да Запад неће дозволити предузећима, попут „Антонова“, да буду конкуренти „Боингу“ и „Ербасу“. Стручњаци наводе да у Украјини више није остало фабрика које су у стању да серијски производе авионе и подсећају да заједно са концерном „Антонов“ Кијев планира да угаси још неколико државних предузећа.
Аналитичари наводе да ће гашење „Антонова“ оставити без посла хиљаде грађана и подсећају да је Украјину у последњих неколико година напустило око 10 милиона радних миграната. Експерти упозоравају да ће те бројке и даље расти.