Коридор ће се, према постојећим плановима, простирати од Индије до Русије и повезиваће Персијски залив и Индијски океан са Каспијским језером. Иран ће тако у овом пројекту постати један од кључних играча преко чије територије би требало да пролази значајан део саобраћајног коридора.
Пир Мухамед Молахези, ирански аналитичар и познавалац прилика у Авганистану, Пакистану и Индији, у интервјуу за Спутњик објашњава које су потенцијалне користи овог пројекта за Техеран.
„Важност коридора ’Север—југ‘ је у томе што ће се, захваљујући њему, трошкови и време превоза робе смањити за приближно 30 одсто“, напомиње он.
Ако би Индија желела да превози своју робу у Европу неким другим путем, морала би да потроши више и времена и новца.
„У вези са тим, Иран, Русија и Индија воде преговоре о заједничким погодностима коришћења иранских лука Чабахар или Бедер Абас, одакле се копненим путем може стићи до иранских лука на Каспијском мору. Пре неколико година је овим поводом већ био постигнут споразум, али је суспендован због америчких санкција и Индија је напустила овај пројекат“, објашњава Молахези.
Осим саобраћајних коридора, још једна од важних тема у вези са индијском иницијативом је и гасовод из Ирана, који би преко Пакистана допремао плаво гориво до Индије. Нажалост, и овај је пројекат суспендован због америчких санкција.
Ипак, схватајући значај коридора „Север—југ“, Индија води преговоре о могућим инвестицијама у луку Чабахар. Индија жели да добије могућност да своју робу доставља путем железнице или копненим путевима у Русију и Европу.
„Индија би могла даље да превози своју робу железничком пругом која би спојила Чабахар са Бендер Абасом, како би је даље превозила у Хорасан и у Средњу Азију“, каже ирански стручњак.
Молахези додаје да Иран сада чека да се Индија активно укључи у пројекат и убрза своја улагања у луку Чабахар, јер је то, према његовим речима, мост према Авганистану и Средњој Азији.
„С друге стране, економији и трговини Индије потребан је саобраћајни коридор према Авганистану и Средњој Азији, као и према Русији и Европи. Иран и Русија имају своје интересе. Русија би такође могла путем овог коридора своју робу да извози много једноставније. Тако би све три државе могле да имају конкретне користи од коридора ’Север—југ‘“, закључује Молахези.