Продавнице се нижу дуж пута за Велику џамију у Меки, једном од најсветијих места ислама, које спуштају ролетне само у време молитве, а отварају врата одмах чим се џамије испразне.
Саудијске власти наводе да је у овогодишњем хаџилуку учествовало 2,35 милиона муслимана, од којих је око 1,75 милиона стигло из иностранства.
Чак и на обронцима брда Арафат, где је, како муслимани верују, пророк Мухамед имао своју последњу проповед, продавци тепиха траже купце међу верницима, преноси АФП.
„Могуће је да ће ходочасници потрошити између 20 и 25 милијарди ријала (5,3 до 6,7 милијарди долара)“, изјавио је Махер Џамал, шеф Привредне коморе Меке, што би било око 70 одсто више него прошле године.
Џамал је рекао за АФП да се тај скок прихода може објаснити тиме што је ове године број ходочасника за 20 одсто већи.
Сваки од њих је у просеку трошио хиљаде долара на храну, смештај, сувенире и поклоне, доприносећи тако саудијској привреди.
Тај пораст ходочасника није случајан, већ део амбициозног плана под називом „Визија 2030“ чији је циљ диверсификовање саудијске привреде, која је примила озбиљне ударце од како су се 2014. године стропоштале цене нафте.
АФП преноси оцену историчара Лика Шантра, који се бави хаџилуком у време колонијализма, да је Мека, још пре појаве ислама, била место за трговце.
„То је била област међународне размене, где су религија и трговина увек биле повезане. До открића нафте, хаџилук је био главни саудијски извор прихода“, рекао је он.
Саудијска Арабија, највећи светски извозник сирове нафте, објавила је план са намером да своју привреду ослободи зависности од нафте и окрене је другим изворима прихода, укључујући верски туризам.
Планом „Визија 2030“ предвиђено је да се на хаџ, који се обавља у одређеном делу године, привуче шест милиона ходочасника годишње. Поред тога, Саудијци планирају да привуку 30 милиона верника на Умру, мање значајно ходочашће, које се обавља током целе године.
Припремни радови на ширењу смештајних капацитета су већ у току.
Протекле деценије су организовани и извршени грађевински радови на проширењу џамија у Меки и Медини, на увођењу линије подземне железнице и на изградњи нових нивоа око Кабе, око које се сада ходочасници крећу кроз коридоре са клима-уређајима и вентилаторима.
Ти радови су својевремено покренули критике због нарушавања древних места и изазвали су забринутост због безбедности.
У септембру 2015. године грађевински кран срушио се на ходочаснике у Великој џамији и убио 100 људи. Истог месеца је у стампеду изгажено око 2.300 људи.