Како тврде у Вашингтону, постоји ризик да званична Москва, сама или у сарадњи са „Касперским“, искористи приступ који производи ове компаније омогућавају како би компромитовала информације и информационе технологије које се директно тичу америчке националне безбедности.
Касперски: не помажемо никоме у шпијунажи
Портпарол Кремља Дмитриј Песков оценио је да мере које САД предузимају против „Лабораторије Касперски“ нису у складу са међународном трговинском регулативом.
„То баца сенку на имиџ наших америчких колега као поузданих партнера. Овакве акције су у равни нелојалне конкуренције, у равни кршења свих међународних трговинских правила и, наравно, имају за циљ подривање позиција конкурентних руских компанија у свету — у овом конкретном случају то је ’Лабораторија Касперски‘. То је заиста за жаљење“, рекао је Песков.
Из „Лабораторије Касперски“ су саопштили да та компанија не помаже ниједној влади у покушају сајбер-шпијунаже или агресивне активности у сајбер-простору, додајући да су оптужбе америчких власти засноване на лажним и нетачним подацима.
Наводи се и да је компанија уверена да ће истрага потврдити да су све оптужбе неосноване.
„Ето вам поштене конкуренције!“, иронично је поводом читавог случаја поручила портпаролка Министарства спољних послова Русије Марија Захарова.
„А ’Епл‘? А ’Мајкрософт’?“
Са Захаровом се слаже и политиколог Владимир Брутер, из Међународног института за хуманитарно-политичке студије.
„Замислите шта би се десило кад би руски званичници изјавили да компанија ’Епл‘ или ’Мајкрософт‘ тесно сарађује с америчком обавештајном службом и да би због тога требало забранити употребу њихових производа на територији Русије, јер то угрожава државну безбедност?! Па то би у Америци одмах назвали нападом на демократију! Конкуренција у САД очигледно има смисла само када је у складу с њиховим стандардима и погледима на свет. У супротном, Американци одмах смишљају некакве контрамере, забране и слично. Очигледно је да је, као и демократија, и поимање слободне конкуренције добро само онда када њима иде наруку и када од тога имају неке користи“, каже Брутер.
Наш саговорник додаје да би представници руских компанија требало да се навикну на то да ће им повремено губљење дела америчког тржишта постати свакодневица и предлаже им да на то убудуће рачунају при састављању бизнис планова.
„Добра маркетиншка кампања“
С друге стране, члан руске Асоцијације руководилаца служби за информациону безбедност, Александар Токаренко, саркастично примећује да је то што Американци раде „потпуно нормално“…
„Они штите своје тржиште и на тај начин просто лобирају за своје програме. То је нека врста добре маркетиншке кампање, доброг пи-ара… Сасвим је друго питање — а зашто то исто не ради Русија? У целој овој причи постоји и политичка компонента, али су Американци први ти који овде у Русији лобирају за своје антивирус програме, које, с друге стране, желе да развијају на сопственом тржишту“, каже Токаренко и додаје да би и Русија требало да се заштити.
„Руске власти су још 2010. године усвојиле одлуку којом се свима саветује да пређу на домаће програме — и сам председник Путин је у марту 2016. године саветовао државне компаније да почну да користе софтвер домаће производње“, подсећа Токаренко.
Решење на суду?
Он додаје да је могуће решење протест или одлазак на суд, али наглашава да би то била „предуга прича“, а Русија би свеједно изгубила део тржишта.
„Не заборавимо да је Касперски, како би уопште ушао на западно тржиште, морао да отвори генерално представништво у Лондону и да заправо тамо пренесе из Москве све важне сегменте компаније. У овом тренутку је заправо тешко рећи чија је заправо фирма ’Касперски‘“, закључује Токаренко.
У међувремену, амбасада Русије у САД саопштила је да се одлуком Вашингтона у вези са компанијом „Касперски“ даље одлаже перспектива сарадње Москве и Вашингтона, пре свега у борби против тероризма.