Пакет који ће Србију коштати 180 милиона евра подразумева комплетну модернизацију десет авиона МиГ 29, четири Војске Србије и шест које од Русије добијамо као донацију. Ти авиони ће бити подигнути на ниво „4 плус генерације“. Такве авионе имају Немачка, Француска, Велика Британија и Италија. Заправо ћемо имати 10 „мигова“ најмодерније генерације, каже за Спутњик Војни аналитичар Мирослав Лазански.
„Важно је рећи да у оквиру тих 180 милиона добијамо резервне моторе, ракете дугог домета ваздух-ваздух, које до сад никад нисмо имали. Дакле пуно резервних делова, ракета ваздух-земља са ласерским навођењем, тако да је то заиста радикална модернизација ловачке авијације Србије“, објашњава Лазански.
Он додаје да су авиони преузети у летном стању и да ће у Заводу „Мома Станојловић“ бити урађен основни и такозвани унапређени ниво ремонта „мигова“. Са нашим техничарима ће радити и руски стручњаци. Поједини захтевнији делови модернизације могли би да буду обављени у Русији, како би све било завршено у разумном временском року, каже Лазански.
„Оно што је најсофистицираније, што не може да се ремонтује код нас у ’Моми Станојловићу‘, вероватно ће бити пребачено у Русију, па ће бити урађено тамо, не видим никакав проблем у томе. Мислим да ће за најдаље месец и по дана два авиона бити потпуно ремонтована“, каже он.
Такође, подсећа да је изузетно важно што ће на тај начин век мотора свих десет „мигова“ Војске Србије бити продужен на 25, односно 30 година. И ту смо у великој предности када су у питању земље окружења, додаје Лазански.
„Највећа предност је што су то техника, логистика, технологија на коју су наши механичари, логистичар и пилоти навикли. Нама би прелаз на западну технологију био јако скуп. Платили би баснословну суму, јер сами не би могли да урадимо чак ни основни ремонт ’западних авиона‘ без помоћи странаца“, каже саговорник Спутњика.
Лазански подвлачи да Србија не набавља ловце из Руске Федерације да би ратовала, већ пре свега да би чувала свој ваздушни простор. Држава која тежи да буде чланица Европске уније мора да има заштићен ваздушни простор, јер у супротном цивилне компаније неће летети преко Србије, што значи да неће бити ни новца за нашу контролу летења, али не само из тог разлога, каже Лазански.
„Тих десет авиона ће парирати новим авионима у саставу ваздухопловства Мађарске, Румуније, али и Хрватске, ако добију америчке половне Ф 16. То је фактор одвраћања од првих сусрета у случају било какве авантуристичке намере било које комшијске државе. За неки рат против НАТО-а то наравно није довољно, али је довољно да задржите амбиције комшијски земаља, да не сањају било какву врсту војне авантуре против Србије“, закључује овај војни аналитичар.
Подсетимо, сви пилоти Војске Србије који лете на „миговима“ последњих месеци у Русији су прошли додатне обуке, како би без проблема управљали модернизованим машинама.
Нови „мигови“ Војске Србије биће приказани јавности 20. октобра на паради поводом Дана ослобођења Београда.