Према извештају те агенције из 2015. ком је АФП имао приступ, статистичке анализе показују да су, генерално, ризици прихватљиви јер је вероватноћа да се догоди „катастрофална“ несрећа врло мала.
На пример, извештај наводи да је просечна могућност да до несреће између два авиона изнад Кипра дође — око један у милијарду случајева.
Међутим, агенција наводи да је ситуација унутар једног дела ваздушног простора Кипра (Никозија ФИР) и око Кипра (175.000 квадратних километара) дошла до тачке где безбедносни ризици више не могу да се сматрају прихватљивим.
„Према процени је закључено да је потребно пажљиво праћење стања, јер је оно на граници прихватљивости. Агенција препознаје да је ова ситуација далеко од оптималне“, наводи се у извештају.
То се догађа зато што инструкције за летове из постојећа два различита центара за контролу могу да угрозе установљене безбедносне маргине, као што је минимално растојање између две летелице.
Како преноси агенција, само контролори ваздушног саобраћаја у међународно признатом, јужном делу Кипра смеју да издају упутства за летење авионима који пролазе кроз ваздушни простор Никозије.
Ипак, контролори на непризнатом аеродрому Еркан, на северу Кипра, такође дају упутства авионима који лете кроз северну трећину ваздушног простора Кипра, коју они сматрају својом, што понекад резултира конфузијом код пилота.
Осим тога, у извештају је такође изражена забринутост за безбедност јер Турска не обавештава кипарске власти о летовима ратних авиона зато што не препознаје то острво као државу.
Како се наводи, као резултат тога, вероватноћа несреће између цивилног авиона и војног авиона је статистички виша.
Од 2011. до 2014. годишњи авио-саобраћај преко Никозије ФИР у просеку је износио између 150.000 и 180.000 летова.
Ситуација данас остаје непромењена, а извршни директор медитеранске фондације за безбедност летења Христос Петру наводи да „овај проблем није нешто што може да се игнорише“.
Како агенција преноси, кораци за ублажавање ризика се предузимају.
Контролори ваздушног саобраћаја на југу функционишу у стању сталне приправности, пратећи комуникације између Еркана и летелица које су у ваздушном простору како би спречили било какву несрећу или озбиљан инцидент.
Танјуг