Мајори Дмитриј Рижеволов, Дмитриј Зубков, Васили Дудников, Сергеј Синкевич и Денис Кузњецов, предвођени потпуковником Сергејем Осјајкином долетели су на својим бело-плаво-црвеним „миговима 29“ како би увеличали празник поводом Дана ослобођења Београда.
Чувени „Стрижи“ одушевили су око 20.000 окупљених грађана, а равнодушне нису оставили ни многе новинаре и званичнике који су присуствовали манифестацији одржаној на батајничком аеродрому. Сами „Стрижи“ у ексклузивном интервјуу за Спутњик кажу да им је била велика част да буду део церемоније.
„Наступ у Београду је за нас био нешто посебно, поготову је важан разлог због ког смо ми овде — а то је прослава годишњице ослобођења Београда од фашиста. За нас је то велики дан, баш као што је и за целу Србију, веома смо срећни што имамо могућност да учествујемо у том дешавању и захвални смо организаторима што су нас позвали да будемо део тога“, наводи вођа групе Осјајкин.
Како каже, то што су грађани имали прилику да виде је целовит програм који је припреман и извођен искључиво на територији Руске Федерације, ни једном до сада није извођен у иностранству. „Ако смо раније широм света летели у саставу од четири авиона, Београђани су имали прилику да овог пута виде шест ’мигова 29‘, а нама то омогућава да радимо посебне акробације, па и чувену пирамиду“, додаје.
Треба навести да су „Стрижи“ извели изузетно захтеван програм, посебно ако се узме у обзир да се у појединим формацијама авиони налазе на растојању мањем од једног метра. Изведени су бројни окрети уз коришћење форсажа, попут косих петљи, због чега су пилоти у тим тренуцима осећају силу од 9Г, а треба напоменути да је већ на 8Г било који покрет немогућ.
Међутим, да би постао део групе, као кажу сви у глас, није довољно перфектно управљати летелицом, већ је потребно бити „човек“. „Ако ниси добар човек, нећемо те примити у нашу екипу“, кажу кроз смех, иако су им изрази лица били прилично озбиљни.
Иначе, како би појединац постао део групе, заиста је потребно да буде перфектан пилот, и то најмање другог разреда по руској класификацији, након чега се избор сужава и разматрају се други квалитети, које нису желели да прецизирају. Додају и да је потребна изузетно висока лична мотивација, иначе, како кажу, „слаба вајда“.
Упитани да ли им се икада догодила нека непријатност током летова, једногласно одговарају: „Никада“. На питање да ли се ико онесвестио током лета, будући да људи падају у несвест већ на сили од 3Г, такође једногласно кажу: „Никада“, али и додају да ако се то икада деси неком пилоту — тај више никада неће полетети.
Кажу и да никада не размишљају о томе да ли је потребна посебна храброст како би изводили тако захтевне акробације: „Ми једноставно радимо свој посао, за који смо се припремали, вежбали“.
Међутим, да би се тај програм, који су Београђани имали у петак прилику да виде, припремио, кажу да им је било потребно најмање годину дана, док је самом пилоту потребно више година акробатског летења како би уопште могао да изводи све те фигуре које су биле део овог програма, и то са таквом прецизношћу.
Иначе, за сам Београд кажу да је фантастичан град, да у њему имају много пријатеља, те да сваки пут долазе са великом радошћу.
„Имамо пуно пријатеља у Београду, баш се радујемо што их видимо сваку пут када дођемо. Неки од нас су били ту сва три пута, колико смо гостовали у Србији, а неки су први пут. Највећи утисак нам је оставила храна, док су порције у ресторанима несвакидашње велике. Мислим да би нам била довољна једна порција за све нас“, кроз смех прича Осјајкин.
Иначе „Стрижи“ су за Русију одлетели веома рано јутрос, те у петак након наступа нису имали баш пуно времена за уживање. Кажу да су у Београд долетели преко Црног мора, затим преко Румуније, па ће се тим путем и вратити. Потребно им је, додуше, да се допуне бензином, што ће учинити у јужном руском граду Анапи, након чега ће наставити пут ка својој бази у Кубинки.
Подсетимо, „Стрижи“ су авио-акробатски тим ваздухопловства Русије, који је формиран 6. маја 1991. године у саставу 234. гардијског ваздухопловног Проскуровског пука. Група је састављена од најбољих пилота који лете на авионима МиГ 29, а смештена је у ваздухопловној бази Кубинка, 60 километара од Москве.