Тим пре, додао је он, јер су Пољаци, заједно са Србима, Грцима и Јеврејима, били једини народи у окупираној Европи који нису сарађивали са Хитлеровим фашистима.
„Пољска, имајући у виду своју историју, не може да буде оптуживана за туђе злочине. Не могу се мешати џелати са жртвама“, казао је Моравјецки.
Он је то рекао поводом спора Пољске са Израелом и САД у вези са новим параграфом у пољском Закону о институту памћења народа, којим се с три године затвора прети за свако приписивање пољској држави и пољском народу ратних злочина или саучесништва у Холокаусту.
Моравјецки је у интервјуу пољској агенцији ПАП нагласио да током Другог светског рата Пољска као држава, њен покрет отпора и влада у егзилу у Лондону, нису сарађивали са нацистима.
„Није било пољских логора смрти, није било пољског Гестапоа, није било пољских гасних комора. Пољски народ и Пољска нису сарађивали с нацистима, већ је било управо супротно: заједно с јеврејским народом, Србима и Грцима, једини нисмо били колаборанти Немачке. Јевреји су најтеже погођени, али и Пољаци су претрпели незамисливе неправде“, казао је Моравјецки.
Изменом Закона о институту памћења народа владајући конзервативци из странке Право и правда желе да заштите углед Пољске и Пољака пред оптужбама да су били Хитлерови саучесници у Холокаусту, због злочина појединих Пољака над Јеврејима и погрома, чега је било и после рата, 1946. године, у граду Кјелце.
Међутим, Израел, САД и јеврејске организације протумачили су измену тог пољског закона као покушај да се спрече сведочења преживелих из Холокауста да су се, кријући се од нациста, подједнако плашили и суседа Пољака да их не опљачкају, не изруче Немцима или да их сами не убију.
Критичари из Израела и САД кажу и да Пољска покушава да претњама затвором створи вештачки мит пољског народа да је увек био жртва, а никад џелат, и да је Јеврејима само помагао.
Председник Анџеј Дуда је потписао закон, али га је одмах упутио Уставном суду да провери да ли измене гуше слободу говора и право новинара да пишу, на пример, о тим злочинима неких Пољака над Јеврејима током Другог светског рата и да ли је евентуално потребно да се параграф о томе прецизира.