00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ДОК АНЂЕЛИ СПАВАЈУ
16:00
60 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
17:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
21:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
„Андреј Бели“
07:00
30 мин
ОРБИТА КУЛТУРЕ
Кад ликови из романа одлуче да убију писца
16:00
120 мин
МИЉАНОВ КОРНЕР
Очекујем експлозију медаља у атлетици, Ивана није рекла последњу реч
20:00
60 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
Навали народе: Украјина на распродаји
21:30
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери

Како је „утакмица смрти“ постала „бег у победу“ — пет најбољих филмова о фудбалу

© AP Photo / Matt SaylesЕмир Кустурица и Дијего Марадона на Канском фестивалу 30. маја 2008.
Емир Кустурица и Дијего Марадона на Канском фестивалу 30. маја 2008. - Sputnik Србија
Пратите нас
Великани „седме уметности“ оком камере су приказали највеће играче „најважније споредне ствари на свету“.

У време масовне културе, још од педестих година прошлог века, најпопуларнија уметност (п)остао је филм, а најпопуларнији спорт (савремена замена за гладијаторске борбе) несумњиво је фудбал.

Уочи завршетка текућег Светског првенства у Русији, Властимир Судар, професор историје и теорије филма на лондонском Универзитету Кингстон, направио је за Спутњик листу пет најбољих филмова о фудбалу.

„Два полувремена у паклу, Мађарска 1962.

Мој омиљени филм о фудбалу је филм Золтана Фабрија, мађарски филм из 1962. године „Два полувремена у паклу“. Тај филм на свој начин показује да је тешко говорити о најбољим филмовима о фудбалу, јер је тешко рећи шта то значи, да ли ти филмови представљају фудбал на прави начин или, што је у самој природи филма — да је то немогуће, јер филм врло ретко представља неке догађаје на прави начин, већ им увек даје неки митски карактер и одваја их од стварности.

„Два полувремена у паклу“ су интересантна јер описују један стварни догађај из Другог светског рата из 1942. године, кад су Немци приморали своје ратне заробљенике у Украјини да играју утакмицу која се звала „Утакмица смрти“, а затвореници би, да су је изгубили, били стрељани. Тај догађај је Золтан Фабри узео за тему свог филма. Међутим, из Украјине га је преместио у Мађарску.

Филм је био успешан и врло популаран у свету и наравно, као што то обично бива, Холивуд је урадио римејк, као што је тај „Златни Холивуд“ увек радио — он је само регрутовао идеје и добар филмски кадар из Европе и онда их преносио у нови контекст.

„Бекство у победу, САД 1981.

Римејк је, наравно, урадио велики амерички редитељ Џон Хјустон и он је 1981. године направио поново исти тај филм, само што је овај пут радња, на један тако холивудски начин, премештена у неке много срећније ратне логоре, па док затвореници у мађарском филму добијају сир и хлеб да би могли мало да се подгоје пред утакмицу, у америчкој верзији пију ђус од свеже цеђеног воћа и имају неке ствари које сигурно нису имали у логору за време рата.

Међутим, види се да је то био један посебан холивудски спектакл, тако да је то један од великих филмова о фудбалу. То је један такав фудбалски спектакл на холивудски начин, да се у том филму појављују и Силвестер Сталоне и један од највећих фудбалера свих времена — Пеле.

„Фирма, Велика Британија 1989.

„Бекство у победу“ је потпуно различит од мог трећег избора, филма „Фирма“ из 1989. године, који је режирао чувени енглески редитељ Алан Кларк. То је један од првих филмова о хулиганизму који показује другу, врло важну страну фудбала која више нема везе са игром, већ са неким другим проблемима које људи знају да пројектују у тај спорт.

Поред играних филмова које сам навео, издвојио бих и два документарна филма о фудбалу, потпуно различита, иако су оба документарци.

„Зидан — портрет за 21. век, Француска 2006.

Први је „Зидан — портрет за 21. век“ који је режирао енглески уметник Даглас Гордон у сарадњи са Филипом Преноом, а који је снимио чувени директор фотографије Даријус Конџи и то је био покушај да се естетизира фудбал. То је један филм који може да се гледа у уметничкој галерији и који је покушао да од фудбалске игре направи уметничку слику.

„Марадона, Србија 2008.

Са друге стране, издвојио бих „Марадону“ Емира Кустурице, где Кустурица покушава, као Алан Кларк у свом филму, да унесе једну друштвену ноту схватања фудбала и фудбалске митологије, коју филм некада расклапа, а некада у њој учествује.

 

Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала