Током фестивала млади музички таленти из Србије, Републике Српске и Русије такмичили су се за златну, сребрну и бронзану матрјошку у две старосне категорије — од 13 до 17 година и од 18 до 25 година.
У млађој категорији златну матрјошку освојила је ученица Основне музичке школе „Петар Коњовић“ из Београда Јана Јаковљевић, која свира виолину.
Добитница сребрне матрјошке је Сара Чано, која похађа Музичку академију у Љубљани, а бронзане Артем Бондар, ученик Дечје уметничке школе „А. М. Кузмин“ из руског града Југра.
Златну матрјошку у старијој категорији освојила је Елизавета Караулова, која студира клавир на Конзерваторијуму „П. И. Чајковски“ у Москви.
Сребрна је припала Ивани Дамјанов, која студира Академију уметности у Новом Саду, а бронзана Полини Шароваровој из Музичке школе „В. Ј. Шебалин“ из Омска.
Одлуку о најбољима донео је жири који су чинили председник жирија Дражан Косорић, декан Музичке академије Универзитета у Источном Сарајеву, као и познати руски пијаниста Јуриј Розум и професор Зоран Комадина.
Публика је на затварању фестивала имала прилику да чује Јулијана Рахлина, који је свирао у гудачком секстету оформљеним специјално за фестивал „Бољшој“ који чине Роман Симовић, Сара Макелрејви, Милена Симовић, Борис Андријанов и Драган Ђорђевић.
Током наступа Рахлину је пукла жица на виолини, па је на неколико минута отишао са сцене да је замени, а када се вратио публика га је подржала аплаузом.
После наступа у оквиру секстета, Роман Симовић, један од најбољих виолиниста своје генерације и концертмајстор чувеног Лондонског симфонијског оркестра, био је солиста у „Концерту за виолину и оркестар у Де-дуру“ Јоханеса Брамса, уз пратњу симфонијског оркестра „Бољшој“ под диригентском палицом маестра Ивана Јосипа Скендера.
Велики финиш продрмаће Мећавник
Последњи, четврти дан шестог фестивала руске класичне музике „Бољшој“ обележиће додела награда најбољим такмичарима, али и наступ виолиниста Јулијана Рахлина и Романа Симовића, као и славног гитаристе Влатка Стефановског.
Након јучерашњег музичког спектакла који је гостима Мећавника приредио један од највећих пијаниста данашњице Денис Мацујев, фестивал „Бољшој“ улази у своју завршницу. Последњег дана фестивала руске класичне музике на Мокрој гори биће приказан филм „Крила“ Ларисе Шепитко, а после такмичарског и ревијалног музичког програма уследиће велики финиш — свечано затварање фестивала и додела награда.
Током четири дана трајања фестивала млади музичари из Србије, Русије и Републике Српске такмичили су се у вештини извођења руске класичне музике у двема старосним категоријама од 13-17 и од 18-25 година за главну награду фестивала Златну матрјошку. Младе таленте оцењиваће угледни жири којим председава Дражан Косорић, декан Музичке академије Универзитета у Источном Сарајеву, као и познати руски пијаниста Јуриј Розум и професор Зоран Комадина.
На свечаном затварању шестог „Бољшоја“ наступиће виолинисти Јулијан Рахлин и Роман Симовић, Сара Мекелрејви и Милена Симовић на виоли и виолончелисти Борис Андријанов и Драган Ђорђевић. Они ће извести гудачки секстет, де-мол, Оп. 70 Петра И. Чајковског — „Сувенир из Фиренце“. Након тога, виртуоз на виолини Роман Симовић под диригентском управом Ивана Јосипа Скендера, а у пратњи Симфонијског оркестра Бољшој, одсвираће музичке илустрације на приповетку Александра Сергејевича Пушкина „Мећава“ и Брамсов концерт за виолину и оркестар у це-молу, Оп. 77.
Вече ће бити завршено концертом Влатка Стефановског и групе „Леб и сол“.
A сада — „сибирски медвед“ за клавиром!
Трећи дан шестог фестивала руске класичне музике „Бољшој“ на Мокрој гори обележио је долазак великана светске музичке сцене — Дениса Мацујева.
Један од најтраженијих пијаниста средње генерације у свету слетео је на дрвенградски хелиодром око 14 часова. Специјално за госте фестивала, Мацујев је извео Рахмањинов концерт за клавир и оркестар бр. 2, це-мол, Оп. 18 као и „Рапсодију у плавом“ Џорџа Гершвина.
За Мацујева кажу да је нови Хоровиц, виртуоз који негује велику руску пијанистичку традицију, па чак и да је „сибирски медвед“ на сцени, алудирајући на његов родни град Иркутск. Уметнички је директор шест међународних фестивала и годишње одржи око 200 концерата у најпрестижнијим дворанама света. И не скрива да живи за сцену.
Нешто пре наступа славног пијанисте, Симфонијски оркестар Бољшој, специјално оформљен за истоимени фестивал, под диригентском палицом маестра Ивана Јосипа Скендера, извео је Симфонију бр. 6, ха-мол, Оп. 74 и „Патетичну симфонију“ Петра Илича Чајковског. Присутни ће бити у прилици да чују и виолинисткињу Јану Јаковљевић, која ће уз клавирску пратњу Укија Оваскаинена одсвирати композицију „Introduction et Rondo capriccioso“, Оп. 37 Камија Сен-Санса.
Такозвано „Руско вече“ почело је „Концертом руског и српског талентованог детета“ — како су га најавили организатори фестивала. Интересантан спој клавира и виолине коју је свирала Марија Андрејева и пијанисте Јурија Розума, који ће јој на диркама пружити подршку, извели су низ композиција П. И. Чајковског, као што су „Годишња доба“ Оп. 37, „Септембар: Лов“, „Сећања са драгог места“ Оп. 42, бр. 3 и „Мелодија“.
У преподневним часовима у биоскопу „Стенли Кјубрик“ приказан је филм „Код куће међу странцима, странац међу својима“ Никите Михалкова, док је ревијални музички програм трећег дана фестивала употпунила Школа за музичке таленте из Ћуприје концертом духовног контрапункта. У оквиру концерта наступили су Крагујевачко певачко друштво, Крагујевачки оркестар, пијанисткиња Милица Лоренс и хоровођа Ђорђе Цатић.
Американац на електричној гитари изводи Чајковског
Другог дана шестог фестивала руске класичне музике „Бољшој“ у Дрвенграду на Мокрој гори наступиће амерички гитариста Гери Лукас, а затим следи концерт Камерног оркестра школе за музичке таленте из Ћуприје.
Након пројекције филма „Ујка Вања“ Андреја Кончаловског у биоскопу Стенли Кјубрик и Квинтета симфонијског оркестра „Бољшој“, који је у оквиру ревијалног музичког програма извео композицију Сергеја Прокофјева „Пећа и вук“, другог дана фестивала „Бољшој“ посетиоце Мећавника очекује врло богат вечерњи програм.
Славни амерички гитариста, некадашњи члан групе „Кептн Бифхарт“, Гери Лукас јединственим музичким стилом озвучиће неми филм „Шаховска грозница“ Всеволода Пудовкина. Ово ће бити други наступ Лукаса, гитаристе светског гласа, кантаутора и композитора номинованог за награду „Греми“ на Мећавнику. Он је свирао на отварању овогодишњег „Кустендорфа“ уз неми филм „Међучин“ Рени Клера из 1924. године, као и уз кадрове из немог остварења „Окована филмом“, снимљеног према сценарију Владимира Мајаковског.
Након тога, у дрвенградској Концертној дворани уследиће наступ специјалних гостију фестивала — руског сопрана Естера Устајева, уз клавирску пратњу Укија Оваскаинена и Камерног оркестра школе музичких талената из Ћуприје, у част обележавања јубилеја, 50 година од оснивања ове јединствене школе. Предвођен виолончелистом Драганом Ђорђевићем, оркестар ће извести две композиције Петра Илича Чајковског — „Варијације на рококо тему, Оп. 33“ и „Серенаду за гудачки оркестар, Це-дур, Оп. 48“.
Највећа звезда међу гостима овогодишњег „Бољшоја“ је славни руски пијаниста Денис Мацујев. Он ће поред свог наступа на Мећавнику одржати и јавни час свим заинтересованим музичарима.
Биковић о свом новом пројекту
Познати српски глумац Милош Биковић, који је први пут на „Бољшоју“, говори за Спутњик о фестивалу, али и о свом новом пројекту, продуцентском остварењу „Балканска међа“.
Почео Кустин спектакл у Дрвенграду
Фестивал је отворен балетским наступом Константина Костјукова и величанственим концертом Немање Радуловића, уз ватромет.
Свечано отварање шестог „Бољшоја“ започето је наступом балетске звезде Констнтина Костјукова, који је под ведрим небом Дрвенграда, уз пратњу првака Јовице Бегојева и солиста Милоша Маријана и Татјане Татић, одиграо делове из балета „Грк Зорба“, „Успавана лепотица“ и „Ко то тамо пева“.
Емир Кустурица, уметнички директор фестивала, прогласио је шести „Бољшој“ отвореним. У поздравном обраћању он је истакао да је дивно што постоје места до којих се стиже без црвеног тепиха.
„Мислим да су многи који стижу овде први пут изненађени да тог црвеног тепиха нема. За оне који су навикли, ја сам покушао у Ужицу да набавим једно 100 метара, али нисам успео. Али се увек питам кад би они што су овисни о црвеном тепиху знали шта то значи, да ли би онда ишли тим тепихом“, изјавио је Кустурица и подсетио на легенду о крвавом путу који је Клитемнестра у старој Грчкој пружала Агамемнону који се враћао из крвавих ратова.
„Не знам да ли би ови што су навикли на тај пут и даље ишли тим црвеним тепихом. Али једно знам сигурно, пошто сам и ја шетао тим теписима – да је много боље без њих“, додао је редитељ и осврнуо се на развојни пут фестивала ’Бољшој‘ и Дрвенграда уопште.
„Увек се сећам када је на овом брду била ова шљива која још увек ту стоји и једна гомила покошене траве која је иструнула, и један стуб преко којег је ишла струја. То је било пре петнаест година. Оно што је врло значајно и што треба да се спомене овде, то је да је у последњих шест година дошло до сарадње у којој је група ентузијаста са „Гаспромом“ направила овај фестивал. Има ли игде на свету место скривено као што је Мећавник где дође изненада, у 23 сата, највећи живи диригент — Гергијев? Нема. Има ли игде места на свету овако скривеног да се са клавиром поиграва мајстор као што је Денис Мацујев? Нема.“
Присутнима се обратио и члан Управног одбора компаније „Гаспром њефт“ Александар Дибаљ, који је подсетио да је овај фестивал другачији од осталих јер је то, по његовим речима, вероватно једини фестивал класичне музике који се одржава у селу.
„Сви су навикли, када је реч о фестивалу класичне музике, на салу, специјално облачење… Не само да се овај одржава у селу, него у једном читавом свету који је смислио Емир Кустурица. Сви дивни Емирови филмови које ми волимо и које воле људи у читавом свету, говоре о животу који у ствари не постоји. Само тако велики редитељи успевају да створе такве светове о којима после људи говоре. Ово је свет Кустурице, ово је свет Бергмана, или ово је свет Михалкова“, закључио је Дибаљ.
Након овог балетског спектакла, уследио је концерт славног виолинисте Немање Радуловића и његовог ансамбла „Дабл сенс“. Радуловић је, као и увек на свој оригиналан начин, на виолини извео композицију Антонија Вивалдија „Годишња доба“, а затим и „Шехерезаду“ Николаја Римског Корсакова, док му је подршку у виду рецитације стихова пружила глумица Тамара Алексић.
Овогодишњи „Бољшој“ траје четири дана, а 60 младих музичара ће се такмичити у вештини извођења руске класичне музике у двема старосним категоријама за главну награду фестивала — Златну матрјошку.
Младе извођаче ће оцењивати угледни жири у следећем саставу: Дражан Косорић, Јуриј Розум и Зоран Комадина. Мајсторске курсеве младим талентима одржаће познати музичари који су гости фестивала.
У наредна три дана Мећавником ће одзвањати само најбољи звуци руске класичне музике коју ће изводити прослављени пијаниста, којег називају наследником чувеног Хоровица — Денис Мацујев, Јулијан Рахлин, Роман Симовић, као и амерички гитариста Гери Лукас.
Као посебно изненађење за учеснике и посетиоце „Бољшоја“, последње вечери фестивала — 17. јула биће одржан концерт Влатка Стефановског и групе „Леб и сол“.
Главни покровитељ фестивала је компанија „Гаспром њефт“.