Америчка страна планира да грађанима Србије обезбеди „поуздане и објективне“ информације тако да их могу користити за доношење одлука у области привреде, политике и јавног живота. У ту сврху, УСАИД ће укључити српске медије, грађанске активисте, пословне људе и научнике. Према експертима, главни задатак Вашингтона у оквиру овог пројекта је манипулација мишљењем Срба како би побољшали њихов став према НАТО-у и смањили утицај Русије.
Америчка владина агенција за међународни развој у децембру 2018. планира да покрене нови пројекат у Србији који се односи на рад са медијима. У оквиру њега, Вашингтон намерава „да научи Србе да разумеју локални медијски пејзаж“.
„Циљ тог програма подршке иницијативама и партнерствима у области медија (МИПС) је да међу грађанима Србије развије вештине оријентације у сложеном и разноврсном медијском простору како би могли ефикасно да учествују у економском, друштвеном и политичком животу савременог друштва“, наводи се у документу.
Према запосленима у агенцији, многи медији све чешће објављују нетачне информације, а ниво новинарских стандарда у Србији опада. Према документу, све више српских медија је „присиљено“ да дистрибуира јефтине и популарне садржаје, како би преживели на презасићеном медијском тржишту, а то утиче на политичке преференције потрошача.
Заузврат, Вашингтон настоји да пружи Србима „поуздане информације“. Аутори документа инсистирају на томе да су „тачне и објективне информације“ сада важније за „развој стабилних и демократских друштава“ него икада раније.
„Циљ активности Америчке агенције за међународни развој у области медија је побољшање приступа грађана Србије поузданим и објективним информацијама неопходним за доношење одлука у економској, политичкој и јавној сфери“, пише у документу.
Финансирање лојалних
Као део те иницијативе, УСАИД не само да подржава организације цивилног друштва да „повећају непристрасност информација“ у медијима, већ и да прате усклађеност са професионалним стандардима новинарства у земљи.
Грантови ће бити упућени грађанским активистима, медијима и приватним организацијама како би се постигли циљеви пројекта. Агенција такође намерава да створи нова новинарска удружења „како би промовисала српско друштво“.
„Америчка агенција за међународни развој заинтересована је за рад са јавним организацијама, медијима, организацијама за подршку медијима, представницима приватног сектора и научном заједницом како би помогла српској заједници у решавању горенаведених проблема. Приступи који ће се за то користити могу да обухвате изградњу коалиција, партнерстава, конзорцијума, мрежа и других организација (формалних и неформалних) уз учешће медија, организација цивилног друштва, приватног сектора и других“, пише у документу у који је РТ имао увид.
Америчка владина агенција намерава да издвоји 3 милиона долара за иницијативу, а њен почетак заказан је за децембар 2018. године.
Дејан Мировић, професор Правног факултета Универзитета у Косовској Митровици, каже да је разлог за покретање УСАИД пројекта америчка забринутост због доброг односа Срба према Русији.
„Постоји анкета о томе ко је најближи пријатељ Србије: 60-70 одсто испитаника увек одговара да је то Русија. Такође имамо утицај Српске православне цркве, која је одувек била и биће заједно са Русијом. Поред тога, свако истраживање јавног мњења показује да руски председник Владимир Путин ужива веома велику популарност у Србији. Мислим да то брине наше наводне западне партнери. Запад има велики број медија у Србији. Они врше масовну пропаганду, иза које стоји русофобија. Са друге стране, овде имамо само Спутњик и ниједан други медиј који би показао гледишта Русије о проблемима на Балкану“, објашњава Мировић.
Такође, српски професор је истакао да Вашингтон покушава да промени мишљење становништва Србије о НАТО-у.
„Сједињене Државе, незванично, желе да позову Србију у НАТО. Црна Гора, Македонија и друге земље су већ тамо. Проблем је у томе што свака анкета показује да српски народ не жели да се придружи Савезу. За приступање НАТО-у тренутно је само 10-20 одсто становништва. То је проблем за САД и њихове савезнике. Они су нас бомбардовали, извршена је НАТО агресија, а то је било не тако давно и људи се тога сећају.“
„Директно мешање у унутрашње ствари“
Према мишљењу Дмитрија Абзалова, шефа Центра за стратешке комуникације, један од кључних задатака америчке политике у Србији је промена негативне перцепције активности Северноатлантског савеза код грађана те земље.
„Да би улазак у НАТО био потпун, неопходна је подршка већине грађана. С обзиром да су код актуелних генерација сећања на дешавања из 1998. и 1999. године и те како жива, потребно је једноставно преломити ствар преко колена и донети одлуку у Парламенту. Најважније је да не сме бити критичне масе, односно више од 70 одсто народа не би требало да буде против, да се не би десио излазак на улицу. Сада ће уследити борба за јавно мњење. Прво ће покушати да се изврши подизање угледа Европске уније као институције, а такође ће питања сигурности и ефикасности повезати са интеракцијом са Северноатлантским савезом“, каже Абзалов.
Истовремено, Абзалов је нагласио да су позиције Русије у Србији и даље веома јаке, чему Вашингтон покушава да се супротстави.
„Представници Руске Федерације су присутни на многим јавним скуповима, постоји војно-техничка сарадња између две државе, већи број авиона је предат нашим српским колегама, одвијају се заједничке вежбе. Али наше америчке колеге, заједно са пријемом у Европску унију, покушавају да увуку Србију и у НАТО. У том контексту, наравно, неопходно је формирати алтернативне изворе информација, то јест приступ другим информативним програмима“, рекао је он.
Део фокусиране политике
Циљ једног од пројеката које Вашингтон већ спроводи у Србији за наводно јачање медија је промовисање реформи у истим. Као што смо већ раније писали, уговор подразумева промоцију законодавних иницијатива и промоцију променљивих тржишних услова у медијима у Србији. Примаоци средстава из САД баве се развојем „партнерства са медијским сектором“ земље.
Поред тога, САД спроводе амбициознији програм за медије на Балкану. Пројекат се реализује у Црној Гори, Македонији, на Косову, Босни и Херцеговини и Србији. Циљ тог програма је да обезбеди приступ Срба „озбиљнијим и стабилнијим“ медијским ресурсима, према мишљењу УСАИД-а.
Трећи програм, са којим ће бити координисана нова иницијатива УСАИД-а, односи се на подршку медијским реформама у Републици Српској. У оквиру тог пројекта Европска унија пружа техничку помоћ за стварање „повољних политичких услова“ за слободу медија у Србији.
Све те мере се спроводе упркос противљењу значајног дела друштва. Тако је у августу ове године председник Републике Српске Милорад Доди рекао да се Америчка агенција за међународни развој у Сарајеву меша у унутрашње послове балканских држава.
„Агенција за међународни развој Сједињених Америчких Држава обезбеђује средства под маском наводне борбе против криминала и корупције како би заобишла све институције и директно се мешала у унутрашње послове Републике Српске“, изјавио је лидер босанских Срба.
Према речима председника Републике Српске, УСАИД пружа помоћ невладиним организацијама у региону како би се борила против утицаја Русије на балканске земље.