„Када сам први пут погледао ’Конформисту‘, што је био један од оних филмова који су одвели Бертолучија из једне класичне форме од оног што је био италијански неореализам у правцу модернизма Жана Лика Годара, Франсое Трифоа и свега онога што је значило искорак из неореализма, ја сам се уплашио да губимо заправо оно што је било највредније у послератној италијанској кинематографији“, рекао је Кустурица за Срну.
Поводом смрти славног режисера Бернарда Бертолучија, Кустурица је истакао да је његов развој указивао да је реч о једном од највећих уметника у послератној Европи.
„Његов развој, који је, што се мене тиче, кулминирао у ’Двадесетом веку‘ био је врхунац и спој литературе, сликарства и филма који је постајао аутентичан израз. Мислим да је то био врхунац европске кинематографије, уз Федерика Фелинија и све друге добре ауторе“, нагласио је Кустурица.
Он је оценио да је у случају Бертолучија то било најизраженије, јер је он био изузетно политички активан и једна врста оне стварне левице која је све донедавно постојала као политички правац.
„Оно што је он постигао у тој истинитој причи, где су се сударили италијански сељаци, италијански комунисти са оним што је представљало одлазећи фашизам и виле којима су изнабадали ове који су представљали тај поражени систем, била је једна, рекао бих, андрићевска слика света, један свет се сломио, други успоставио, а да није нашао свој прави пут.
На почетку тог филма је револуционарна слика Ежена Делакрое и мислим да је он своје широке потезе заправо извлачио из инспирације која је долазила из велике италијанске сликарске традиције, а и француске, јер је он био човек који је говорио неколико језика. Нажалост, рано је сео у колица, али оно што је учинио било је управо дотицање неба једне врсте уметности и утолико је управо Бертолучи карактеристика биоскопа са великим платном, а то није мало“, закључио је Кустурица.
Италијански филмски режисер Бернардо Бертолучи преминуо је у 77. години у свом дому у Риму.