Нова генетска истраживања о раку: Што је за Европљане ризично, за Русе није

© Fotolia / VitanovskiЋелије рака у 3Д
Ћелије рака у 3Д - Sputnik Србија
Група руских научника открила је да одређена генетска оштећења немају посебан ефекат на здравље Руса, јер не изазивају све мутације рак, иако је њихова веза са њим доказана. Међутим, промене у геному које нису пронађене у другим популацијама, носе ризик од развоја малигног тумора.

Године 2013. америчка глумица Анђелина Џоли признала је да је урадила операцију којом је уклонила млечне жлезде (мастектомију). Разлог за то су били резултати генетског теста, који су показали да је она носилац наследних мутација у генима BRCA1 и BRCA2, повезаним са ризиком развоја карцинома дојке и јајника. Након тога, у многим земљама се повећао број тестирања за откривање генетских оштећења и операција којима се одстрањују млечне жлезде. Према истраживању америчких и аустралијских научника, три године након што је Џолијева јавно објавила о операцији, број профилактичких мастектомија у САД и Аустралији се удвостручио. Изјава Анђелине Џоли није утицала на Рускиње. У 2016. години анкетирано је 1320 жена и резултати су показали да већина није спремна да удаљи млечне жлезде, иако је њихова генетска анализа открила мутације повезане са раком.

Ћелике рака и нервне ћелије - Sputnik Србија
Руски научници изумели уређај за рано дијагностиковање рака и туберкулозе

Међутим, када је реч о Татаркама, научници су открили да оне и жене које имају татарске корене, поседују генетску особину која отежава „класично“ откривање наследних предиспозиција за рак дојке и јајника. До овог открића су дошли 2010. године, када је онколог из Републичког клиничког онколошког диспанзера Марат Гордијев приметио да његове пацијенткиње татарског порекла имају негативне анализе током класичног тестирања за идентификацију мутација у генима BRCA1 и BRCA2, иако је историја болести говорила да је рак код њих наследан.

„Схватили смо да у нашем случају клиничке методе за дијагностиковање рака не раде, а главна метода је била полимеразна ланчана реакција (ПЦР), која је омогућавала да се мутације прате само у одређеним генетским местима. То су тачке где се најчешће појављују генетска оштећења. Уз помоћ ПЦР, могли смо да прегледамо највише 4-5 локација, којих у једном гену има око три хиљаде. Ништа нисмо успели да откријемо, па се испоставило да или лоше радимо, или је задатак у ствари много сложенији и да се морају укључити научници у истраживање. Тада сам позвао Олега Гусева“, прича Марат Гордијев.

Олег Гусев је водећи истраживач на Институту за физичко-хемијска истраживања РИКЕН (Јапан), а његова руско-јапанска лабораторија се бави проучавањем у области генетике.

„Добили смо могућност да кроз секвенцер нове генерације пропустимо узорке ДНК од наших пацијената. Осим тога, у истраживање смо укључили поред Татарки и пацијенткиње из Чувашије, Удмуртије, Башкирије, Ханти Мансијска, Оренбурга. Обухватили смо цело Поволожје, Уралски федерални округ, Краснодар и Севернокавкаски регион. Са једне стране, решили смо дијагностички проблем, јер смо утврдили дијагнозу и тактику лечења, а с друге стране научни проблем. Открили смо фреквенцију мутација у земљи, то јест у којим регионима и који гени учествују у наследним формама рака код Руса“, истакао је Гордијев.