Паладијум је први пут по вредности превазишао злато 12. децембра прошле године, да би се наредног дана усталио са ценом од 1.255 долара по унци, када је иста количина злата коштала 1.243 долара. Рекордну вредност од чак 1.600 долара за унцу, чиме је поново прескочио и злато и платину, паладијум, такође из реда племенитих метала, достигао је 19. марта.
Било је довољно да Министарство трговине и индустрије Русије прошле недеље саопшти да ће забрана извоза одређених племенитих метала трајати од 1. маја до 31. октобра. Иако нису директно поменули паладијум, да се ради о њему пресудила је чињеница да је Русија највећи произвођач тог племенитог метала у свету, који се углавном користи за производњу катализатора за аутомобилске моторе. Чак више од 80 одсто паладијума одлази управо у те сврхе.
Колико је то од значаја за аутомобилску индустрију најбоље сведочи пример из 2000. године када су руске испоруке тог метала постале отежане. Амерички произвођач аутомобила „Форд“ је плашећи се недостатка за сопствену производњу накуповао големе количине паладијума по скоро рекордној цени. Већ наредне године вредност паладијума је драстично опала, а „Форд“ је изгубио скоро милијарду долара на тој „инвестицији“.
Вредност паладијума у последњих пет година, међутим, константно расте, а прошле године његова цена је скочила за чак 50 одсто. Реч је о веома ретком племенитом металу који је нуспродукт ископавања никла у Русији, која је њиме најбогатија, али и платине у Јужној Африци.
Према речима професора на Рударско-геолошком факултету у Београду Владимира Симића, Србија, генерално, нема паладијума осим неких минералошких појава. Колико му је познато, приликом рада на једној од докторских дисертација на том факултету, пронађен је у околини Мајданпека у врло малим концентрацијама. Поготово га нема у неким економским концентрацијама, каже Симић за Спутњик и додаје да га није лако ни анализирати, јер захтева финије, осетљивије аналитичке методе да би се доказало његово присуство пошто се јавља у ниским концентрацијама.
Иако су цене свих других метала углавном стагнирале прошле године, паладијум је бивао све скупљи. Процене стручњака да ће се та цена с краја прошле године одржати и у наредним месецима, демантовала су најновија кретања на берзи, па су све даље прогнозе неупутне.
Сврстан у групу племенитих метала зато што одолева корозији и оксидацији, паладијум је постао веома значајна компонента у ауто-индустрији, откако је седамдесетих година прошлог века почело све више да се говори о емисији штетних гасова и потреби да се издувни гасови из ауспуха контролишу. Строжи прописи за емисију издувних гасова, нарочито од 2015. године, после скандала са махинацијама појединих произвођача аутомобила приликом мерења емисије, натерали су ауто-индустрију да све више користи паладијум који издувне гасове чини мање штетним.
Оно што би, према оцени стручњака, ипак могло у неком тренутку да угрози значај, па и цену паладијума јесу растућа улагања у електричне аутомобиле којима нису потребни катализатори, па бројне компаније развијају технологије за минимално коришћење метала.