00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ОРБИТА КУЛТУРЕ
10:00
120 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
16:30
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
21:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
07:00
30 мин
НЕДЕЉНИ ПРЕГЛЕД
Најважнији догађаји из претходних 7 дана
13:30
30 мин
ОРБИТА КУЛТУРЕ
У којој књижевној епохи живимо
16:00
120 мин
МИЉАНОВ КОРНЕР
Живот је као бокс: Научите да примате ударце, али задате победнички
20:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
„Пречник страним речима и изразима“
20:30
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
Неко лаже: Трамп или Зеленски
21:30
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери

Паладијумски потрес: Рекордни скок вредности метала чији је „дом“ — Русија

CC BY 3.0 / Википедија / Паладијум
Паладијум - Sputnik Србија
Пратите нас
Вредност паладијума у последњих пет година константно расте, а прошле године његова цена је скочила за чак 50 одсто. Други пут за три месеца паладијум је приредио берзански шок тако што је ових дана опет по вредности претекао и злато и платину.

Паладијум је први пут по вредности превазишао злато 12. децембра прошле године, да би се наредног дана усталио са ценом од 1.255 долара по унци, када је иста количина злата коштала 1.243 долара. Рекордну вредност од чак 1.600 долара за унцу, чиме је поново прескочио и злато и платину, паладијум, такође из реда племенитих метала, достигао је 19. марта.

Било је довољно да Министарство трговине и индустрије Русије прошле недеље саопшти да ће забрана извоза одређених племенитих метала трајати од 1. маја до 31. октобра. Иако нису директно поменули паладијум, да се ради о њему пресудила је чињеница да је Русија највећи произвођач тог племенитог метала у свету, који се углавном користи за производњу катализатора за аутомобилске моторе. Чак више од 80 одсто паладијума одлази управо у те сврхе.

Племенити метал паладијум - Sputnik Србија
Шок на берзама: Паладијум прегазио злато, Русија главни „кривац“

Колико је то од значаја за аутомобилску индустрију најбоље сведочи пример из 2000. године када су руске испоруке тог метала постале отежане. Амерички произвођач аутомобила „Форд“ је плашећи се недостатка за сопствену производњу накуповао големе количине паладијума по скоро рекордној цени. Већ наредне године вредност паладијума је драстично опала, а „Форд“ је изгубио скоро милијарду долара на тој „инвестицији“.

Вредност паладијума у последњих пет година, међутим, константно расте, а прошле године његова цена је скочила за чак 50 одсто. Реч је о веома ретком племенитом металу који је нуспродукт ископавања никла у Русији, која је њиме најбогатија, али и платине у Јужној Африци.

Према речима професора на Рударско-геолошком факултету у Београду Владимира Симића, Србија, генерално, нема паладијума осим неких минералошких појава. Колико му је познато, приликом рада на једној од докторских дисертација на том факултету, пронађен је у околини Мајданпека у врло малим концентрацијама. Поготово га нема у неким економским концентрацијама, каже Симић за Спутњик и додаје да га није лако ни анализирати, јер захтева финије, осетљивије аналитичке методе да би се доказало његово присуство пошто се јавља у ниским концентрацијама.

Иако су цене свих других метала углавном стагнирале прошле године, паладијум је бивао све скупљи. Процене стручњака да ће се та цена с краја прошле године одржати и у наредним месецима, демантовала су најновија кретања на берзи, па су све даље прогнозе неупутне.

Злато - Sputnik Србија
Права алхемија: Кинески научници од бакра праве злато

Сврстан у групу племенитих метала зато што одолева корозији и оксидацији, паладијум је постао веома значајна компонента у ауто-индустрији, откако је седамдесетих година прошлог века почело све више да се говори о емисији штетних гасова и потреби да се издувни гасови из ауспуха контролишу. Строжи прописи за емисију издувних гасова, нарочито од 2015. године, после скандала са махинацијама појединих произвођача аутомобила приликом мерења емисије, натерали су ауто-индустрију да све више користи паладијум који издувне гасове чини мање штетним.

Оно што би, према оцени стручњака, ипак могло у неком тренутку да угрози значај, па и цену паладијума јесу растућа улагања у електричне аутомобиле којима нису потребни катализатори, па бројне компаније развијају технологије за минимално коришћење метала.

Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала