Овај текст читате у прошлости: Научници на трагу највећег открића цивилизације

© Sputnik / Дмитрий Коробейников / Уђи у базу фотографијаИсточни угао са сатом у Ћилибарској соби Екатерининог дворца у Царском селу у близини Санкт Петербурга
Источни угао са сатом у Ћилибарској соби Екатерининог дворца у Царском селу у близини Санкт Петербурга - Sputnik Србија
Научници из Русије, Америке и Швајцарске успели су на делић секунде да обрну проток времена, а истраживачки рад „Стрела времена и њено обртање на ИБМ квантном компјутеру“ објављен је у часопису „Научни извештаји“.

Научници су манипулисали честицама у квантном компјутеру тако што су их прво пустили да из почетног стања пређу у хаотично, а онда су их посебним алгоритмом вратили из хаотичног стања у стање почетног реда. Заправо, успели су да „вештачки“ створе стање које се развија у супротном смеру од термодинамичке стрелице времена.

Путник кроз време Ноа - Sputnik Србија
Човек који тврди да долази из будућности прошао детектор лажи и открива шта нас чека

У сићушном делићу секунде успели су да обрну проток времена и да на квантном нивоу створе временску машину.

Научни новинар у Институту за физику Слободан Бубњевић прецизира да се ово истраживање односи на различите квантне симулације, јер квантна механика, као најдоказанија модерна теорија, омогућава да се практично све ствари, и замисливе и незамисливе, могу десити са одређеном вероватноћом.

„У свету честица могуће је видети неке изузетно ретке феномене, пре свега захваљујући новим квантним испитивањима који нуде огромну количину података. Оно што смо видели у овом раду у вези са временом, јесте да заправо постоји вероватноћа да се електрон нађе у стању које је заправо једну секунду у прошлом времену. Међутим, вероватноћа да се то деси је тако мала, да се не може десити ни за десет милијарди пута старости нашег универзума. Толико је редак тај феномен.“

Бубњевић каже да се овај експеримент није бавио самим кретањем кроз време.

„Времеплов какав ми замишљамо пре ће бити базиран на налазима специјалне теорије релативности. У зависности од тога у ком референтном систему се налазите, може се говорити о могућности да се неки други референтни систем врати у прошлост. Управо зато се, не само у романима и научнофантастичним филмовима, већ и у домену озбиљних спекулација, разматра могућност прављења времеплова.

“Наш саговорник даље прецизира да се овај експеримент заправо бавио самом природом времена, а не феноменом његовог протицања.

„Извесно је да за нашег живота нећемо видети такве догађаје да време тече уназад. Али, да ли ћемо можда имати могућност да манипулишемо временом? То заправо није сасвим искључено, управо захваљујући налазима који се заснивају на теорији релативности“, закључује Бубњевић.

Принцип о прихваћеном смеру времена постоји око 400 година, а питање времена се континуирано поставља као важно истраживачко питање.

Физичари покушавају на разне начине да докажу како стрела времена можда може да буде окренута и у супротном смеру.