Само један зуб открио ко су биле „Нишлије“ пре око 100.000 година (фото)

CC0 / pixabay / Неандерталци
Неандерталци - Sputnik Србија
Оно што се до сада само претпостављало, коначно је добило научну потврду. Територију Србије насељавали су неандерталци!

Српско-канадски тим утврдио је први налаз присуства неандерталаца на територији Србије, а откриће је објављено у престижном научном часопису „Џурнал оф хјуман еволушен“.

Надомак Ниша, у пећини Пештурини пронађен је зуб детета које је у Јелашничкој клисури живело пре око 100.000 година.

© Филозофски факултетДигитални тродимензионални снимак фосилног зуба.
Дигитални тродимензионални снимак фосилног зуба. - Sputnik Србија
Дигитални тродимензионални снимак фосилног зуба.

Горњи кутњак има карактеристичан облик крунице и остале специфичности које недвосмислено показују да је припадао неандерталцу.

„Можда се неком чини да је један зуб мала ствар, али у свету палеонтологије то је веома значајно, поготово кад су у питању кутњаци који носе обиље информација. До сада смо анализирали анатомију, морфологију тог примерка, а у будућем раду покушаћемо да изолујемо и древну ДНК, тако да ћемо имати и генетичку страну приче“, истиче у разговору за Спутњик учесник у пројекту и кустос природњачке збирке Народног музеја у Краљеву Предраг Радовић.

© Филозофски факултетСензационално откриће у околини Ниша...
Сензационално откриће у околини Ниша... - Sputnik Србија
Сензационално откриће у околини Ниша...

Он наглашава да су неандерталци били врло специфична форма људи.

„Анализом неандерталског генома из древних остатака 2010. године утврђено је да су се неандерталци и хомо сапиенси укрштали. Дешифрован је драфт геном неандерталца. Данашње популације, све осим на подручју субсахарске Африке, носе око два одсто нуклеусног генома од неандерталаца. Дакле, дефинитивно се зна да су се наши преци укрштали са неандерталцима и да смо ми данас продукт њиховог укрштања.“

Упркос увреженим стереотипима, истраживања су показала да неандерталци нису били заостали и неинтелигентни.

„На локалитету Пештурине пронађена је и једна кост пећинског медведа са намерним, паралелним урезима, што практично представља један вид апстрактне уметности. То говори да су неандерталци били много напреднији у когнитивном смислу. Такође је утврђено да је у просеку мозак неандерталаца већи од мозга модерног човека. Они су били и изузетно добри ловци, имали су изузетно добру организацију и планирање борбе, експлоатацију животиња, итд.“

© Филозофски факултетПећина Пештурина открила многе трагове прошлости...
Пећина Пештурина открила многе трагове прошлости... - Sputnik Србија
Пећина Пештурина открила многе трагове прошлости...

Иначе, на том локалитету откривено је и пуно остатака праживотиња, па се тако зна да су у околини Ниша живели и мамути, носорози, бизони и пећинске хијене.