Руски пилот Сергеј Богдан извршио је 9. јануара 2010. године први лет на авиону Т-50-1, у трајању од 47 минута. Та летелица ће касније постати прототип првог руског ловца пете генерације Су-57. Било је планирано да серијска производња авиона започне 2015. године, али околности су биле другачије и 2010. године је постало јасно да стварање и тестирање нове и веома сложене технике неће ићи према плану.
Прошле године су се чак појавиле гласине о могућем замрзавању програма израде авиона. Међутим, 2019. године потписан је уговор са руским Ваздухопловним снагама о испоруци 76 авиона Су-57, а 29. јуна је саопштено да почиње серијска производња дугоочекиване летелице.
Зашто је Су57 мултифункционалан
Ловац Су-57 је универзална летелица, која са једнаким успехом може да решава и задатке стицања надмоћи у ваздуху, као и задатке пресретања мета мале величине уз гађање копнених циљева. Авион има све карактеристике пете генерације — смањену радарску видљивост, свеобухватан преглед радарског система, могућност интеграције у јединствени информативни простор операције ваздух-земља, суперманеврисање, као и „паметну“ пилотску кабину.
Шта све има „паметна“ пилотска кабина Су-57
Кабина модерне летелице опремљена је моћним рачунарским системом, који управља различитим деловима летелице. Има мултифункционални екрани у боји, приказивање информација на предњем стаклу кабине, нишањење померањем главе пилота, џојстик за управљање авионом и одабир многих функција једним покретом палца — све то се назива „стаклена кабина“ или „паметна кабина“.
Колико је летелица видљива за радаре
Према писању портала „China.com“, „слаба уочљивост је обавезна карактеристика за авионе пете генерације, а то је увек довођено у питање када је реч о Су-57“.
Међутим, дизајн Су-57 представља компромис између „стелт“ технологије, савремених материјала и захтева да се обезбеде суперманеврисање и високе перформансе лета. У конструкцији авиона примењују се композитни материјали, савремена технологија лепљења великих панела и скривене заковице, које се традиционално користе у раду са металом. Приликом израде Су-57, елиминисано је одбијање радарских таласа од лопатица турбина млазних мотора, а то је један од разлога велике радарске видљивости код савремених авиона. Облик ваздушних канала Су-57 толико је специфичан да пружа готово потпуну заштиту мотора од радарске детекције. У механичкој конструкцији авиона скоро поптуно изостају прави углови, који класичне авионе чине довољно лаким метама за радаре. Видљивост Су-57 знатно је мања, него код прилично модерних летелица типа Су-35.
Суперманеврисање Су-57
Портал „China.com“ је као још један адут Су-57 навео и његово суперманеврисање. Треба напоменути да се код савремених летелица то постиже на више начина. За то је пре свега заслужна аеродинамичност конструкције.
Систем управљања омогућава да се маневри изводе асинхроно и ефикасније. На пример, два вертикална репа авиона могу да мењају свој положај под различитим угловима и у различитим правцима. Суперманеврисању доприносе и мотори са променљивим вектором потиска. Под условом да снага мотора може да превазиђе борбену тежину авиона, постоји могућност управљања летелицом у ваздуху на разне начине — авион може да „стоји на репу“, да се окрене за 360 степени унапред и уназад, да изврши нагло кочење, као и неочекиване окрете.
Проблеми са мотором
Италијански војни портал „Gli Occhi della Guerra“ је писао да су мотори Су-57 његова Ахилова пета. Реч је о турбомлазном мотору „Производ 30“, који, према писању портала, неће бити инсталиран на летелицу до најраније 2023. године.
Заиста, први прототипи летелице Су-57 поседују мотор из претходне генерације. Изградња мотора „Производ 30“, који се развија специјално за тај пројекат, много се одужила. Карактеристике Су-57 ће са новим мотором бити боље, али чињеница је да авион и са мотором који сада поседује испуњава критеријуме пете генерације и захтеве руског ваздухопловства.
Поглед из пилотске кабине од 360 степени
За Су-57 је креиран најновији радарски систем Ш-121, који укључује неколико радара са фазираном антенском решетком. Такви радари пружају максимални домет и тачност дефинисања објеката, а такође омогућавају дигиталну обраду примљених информација.
Осим радара, који је инсталиран у предњи део авиона, радарски систем обухвата и два радара за бочно скенирање, као и два радара у предњим деловима крила авиона. Такав радарски систем омогућава свеобухватни преглед и за пилота и за компјутерски систем. Информације о метама се приказују и на мултифункционалним екранима у пилотској кабини, као и на индикатору на предњем стаклу у кабини. Информација се може пренети и другим авионима, штабовима, ракетама, копненим снагама...
Поред тога, у летелици је инсталиран најновији навигациони систем, који комбинује могућности ГПС И ГЛОНАСС навигације. Подаци о локацији авиона у реалном времену користе се и у системима за управљање оружјем, што је неопходно за употребу већине ракета и бомби.
Чиме је наоружан руски ловац
Специјално за Су-57 направљене су и праве се нове врсте наоружања и модернизују се раније развијене ракете за инсталирање у унутрашњи део за наоружање у авиону. Скривено размештање ракета и бомби у унутрашњости авиона значајно смањује радарску уочљивост летелице. Су-57 има две врсте унутрашњих одсека за наоружање — велики део испод трупа намењен за велике ракете средњег и дугог домета, које гађају копнене и ваздушне мете, као и два мала дела, који се налазе испод крила и намењени су за ракете кратког домета које гађају ваздушне мете.
За далекометне, заправо, стратешке мисије, за Су-57 су модернизоване тактичке крстареће ракете Х-59МК2 класе ваздух-земља, које су успешно тестиране у Сирији. С обзиром на домет Су-57, такве ракете могу да униште стратешки важне циљеве у домету до 2.000 километара од аеродрома, на којем су базирани ударни авиони.
Осим тога, за руске борце пете генерације развијају се бомбе разних калибара на навођење. Испитују се ракете „ваздух-ваздух“ дугог домета, које ће такође бити у саставу будућег арсенала Су-57.
Су-57 или Ф-35 — ко је бољи
Поређење савремених летелица из различитих земаља је веома незахвалан задатак. И амерички Ф-35 и руски Су-57 су авиони пете генерације, али је Ф-35 произведен у више од 400 примерака, док постоји нешто више од десет произведених ловаца Су-57.
Су-57 има већу брзину и домет. Борбени радијус Су-57 без додатног сипања горива износи 2.000 километара, максимална брзина је 2,45 маха, док код Ф-35 исти показатељи износе 1.093 километара и 1,6 маха.
Наравно, уколико се Су-57 сретне лицем у лице са Ф-35 у ваздушној борби и уколико дође до борбе изблиза, онда ће готово сигурно Су-57 бити ефикаснији, јер је створен као авион са суперманеврисањем. Међутим, у реалној борбеној ситуацији све зависи од квалитета информативне подршке борбене операције са једне или друге стране, степена припреме оператора авиона за далекосежно радарско откривање и увежбаности координације авиона и информативних средстава. Овде се не може занемарити опсежно искуство током вежби и припрема пилота на 400 примерака Ф-35. Амерички авион има недостатака, али тај авион користе ваздухопловне снаге неколико земаља. У том смислу, Су-57 тек сустиже Ф-35. У одређеном смислу, то је повољнија позиција, јер постоји могућност да се узме у обзир искуство у примени нове ваздухопловне технике.
Главни руски авион до средине 21. века
Производња 76 авиона серије Су-57 покренута је у фабрици у Комсомољску на Амуру (Далеки исток). Може се претпоставити да ће производња тог броја авиона трајати најмање 5 до 7 година. Најмање три пука руских ваздухопловних снага ће бити опремљени са Су-57. Такође се верује да ће руски ловац Су-57 до средине 21. века бити главна борбена платформа руских ловаца.