„Најмање стотину ’Јандекс‘ аутомобила тог типа појавиће се у септембру и октобру на руским путевима“, најавио је Фокин, што је раније од очекиваног, а могуће је да ће руска компанија у тој области сарађивати са француским компанијама.
![До јесени на руским путевима 100 „Јандекс“ аутомобила са ауто-пилотом До јесени на руским путевима 100 „Јандекс“ аутомобила са ауто-пилотом - Sputnik Србија](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112070/67/1120706763_0:0:1000:750_600x0_80_0_0_a119377ee5398a84b1d021334580956c.jpg)
Према његовим речима, „многе ствари су се промениле“ од када је покренут пројекат у мају 2017. године. „Јандекс“ је већ тестирао 26 аутомобила-робота, а шест од њих је званично регистровано. Поред тога, компанија поседује и друге аутомобиле за прикупљање података.
„Имамо 37 аутомобила, неки се налазе у фази тестирања, а неки су прошли ту фазу, али још нису регистровани. Идемо ка нашем циљу, а то је да до краја 2019. године буде бар 100 оваквих аутомобила на путевима. Чак ћемо и премашити план, јер ће 100 аутомобила бити спремно већ у септембру или октобру“, истакао је Фокин.
Аутомобили доступни нон стоп
Фокин је такође нагласио да се број техничких стручњака, који су укључени у пројекат, значајно повећао за две године. „Тренутно на пројекту ради 200 људи, а то нису само инжењери“, додао је директор.
![До јесени на руским путевима 100 „Јандекс“ аутомобила са ауто-пилотом До јесени на руским путевима 100 „Јандекс“ аутомобила са ауто-пилотом - Sputnik Србија](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112070/68/1120706805_0:0:2431:2030_600x0_80_0_0_60228ff01823877daab343a321e08193.jpg)
„Заинтересовани смо за то да наши аутомобили раде по цео дан седам дана у недељи. Потребна су четири возача за један аутомобил. Возач не може да ради дуже од шест сати, док би овакав аутомобил могао да се користи непрекидно“, објаснио је Фокин.
![До јесени на руским путевима 100 „Јандекс“ аутомобила са ауто-пилотом До јесени на руским путевима 100 „Јандекс“ аутомобила са ауто-пилотом - Sputnik Србија](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112070/69/1120706971_0:0:1000:750_600x0_80_0_0_edc523d5d551185b46fba84f7e02cfcc.jpg)
Осим тога, у близини Москве је опремљен специјални полигон за обуку, где се аутомобили користе без престанка. Снимци тестирања приказују се у реалном времену на екранима стручњака „Јандекса“.
„Шаљемо их на полигон, где је симулирана градска средина: куће, пружни прелази, раскрснице, семафори. Сваки аутомобил нам шаље видео-снимак и ми можемо да видимо како се он креће, иако у њему нема никога. Запослени који раде на полигону ноћу спавају, док се аутомобили и даље крећу“, објаснио је директор.
Сарадња са француским аутомобилским компанијама?
Возни парк „Јандекс“ аутомобила-робота тренутно чине возила „Тојота приус“ и нови модели „Хјундаи соната“. Коментаришући могућност сарадње компаније „Јандекс“ са другим аутомобилским компанијама, а посебно француским, Фокин је рекао да то пре свега зависи од француских произвођача.
„У овом моменту немамо уговоре са француским компанијама о производњи аутомобила који се крећу без помоћи возача. Отворени смо за сарадњу и ако они покажу интересовање, ми ћемо бити за то спремни“, истакао је он.
Према његовим речима, било који аутомобил се може претворити у возило које се креће без помоћи возача. Међутим, морају да поседују електронске модуле за повезивање са „Јандексовим“ ауто-пилот управљачким системом.
![До јесени на руским путевима 100 „Јандекс“ аутомобила са ауто-пилотом До јесени на руским путевима 100 „Јандекс“ аутомобила са ауто-пилотом - Sputnik Србија](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112070/68/1120706842_0:0:1000:750_600x0_80_0_0_f8b97635197d17e7230fc45e67a2dfd9.jpg)
Такси-робот који се користи у једном од руских градова
Фокин је констатовао да је само неколико компанија лансирало такси-роботе, док је „Јандекс“ то учинио у „граду будућности“ — Инополису, где постоји универзитет и слободна економска зона.
„У Инополису можете позвати такси-робот уз помоћ посебне апликације. То је једино средство јавног превоза у том научном парку“, додао је он.
„На месту сувозача седи инжењер, али возило се креће без возача“, истакао је Фокин. Путници такође могу да користе пртљажник.
![До јесени на руским путевима 100 „Јандекс“ аутомобила са ауто-пилотом До јесени на руским путевима 100 „Јандекс“ аутомобила са ауто-пилотом - Sputnik Србија](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112066/88/1120668856_0:0:1000:750_600x0_80_0_0_97d59a9d8f712b3e3dccd6f8830e6849.jpg)
„Наш рачунар заузима део пртљажника који је намењен за резервни точак. Судећи по фотографијама, пртљажник у аутомобилима других компанија је пун електронике, док је наш пртљажник доступан путницима. Они стављају тамо дечја колица и бицикле“, додао је Фокин.
„Јандекс“ аутомобили без возача у Европи и Африци
„Јандекс“ је већ тестирао возила у САД и Израелу. Компанија је спремна да то исто учини и у Европи и Африци како би побољшали технологију, али Фокин сматра да све зависи од закона.
„Европско законодавство је конзервативније, али ако утврдимо да су у одређеној земљи створени услови за производњу аутомобила са ауто-пилотом, размотрићемо могућност да тамо тестирамо наше аутомобиле. То можемо учинити и у Африци уз одговарајуће стандарде и инфраструктуру“, оценио је представник компаније.
Како каже, није важно стање путева, али јесте приступ неограниченом интернету.
„Возило мора да буде у могућности да податке, које је прикупило током тестирања, пошаље на наше сервере. Ми их потом анализирамо у циљу побољшавања технологије“, тврди директор.
Компанија „Јандекс“ покренула је пројекат аутомобила са ауто-пилотом у мају 2017. године, користећи специјалну опрему и доступне компоненте. За то време је учињен велики напредак, извршена су тестирања у иностранству, као и на полигону.
![До јесени на руским путевима 100 „Јандекс“ аутомобила са ауто-пилотом До јесени на руским путевима 100 „Јандекс“ аутомобила са ауто-пилотом - Sputnik Србија](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112070/68/1120706872_0:0:3640:2047_600x0_80_0_0_f1a615608ad0c2606dbf45e7609e2133.png)
„За три до пет година бићемо спремни да лансирамо потпуне функционалне аутомобиле, који функционишу без помоћи возача, на улице мегаполиса. То се може догодити у Москви или неком другом граду“, закључио је Фокин.