Свима нама добро знани стихови једне од најемотивнијих епских песама косовског циклуса „Смрт Мајке Југовића“ екранизовани су у виду кратког анимираног филма.
Гостујући у емисији „Орбита културе“ борски уметник Михајло Драгаш открива да му је књижевност увек била велика инспирација и мотивација у послу којим се бави.
„Игром случаја и кроз моје истраживање филмова, како анимираних тако и играних, проналазио сам неке мотиве који су ми додатно отварали видике. Инспирисали су ме филмови Акире Куросаве. Занимљиво ми је било како је он користио мотиве из разних Шекспирових трагедија, попут Краља Лира и Магбета и како је успео то кроз неку призму своје јапанске културе да пренесе. Онда сам настојао да пронађем нешто што би ме исто тако инспирисало у нашој књижевности“, објашњава наш саговорник.
Према његовим речима, кроз тај процес истраживања наишао је на песму „Смрт Мајке Југовића“, коју је, као и сви, учио у школи и знао делове напамет.
Трагика без дијалога
„Читање песме и прва визуелизација и прве идеје које су се родиле, биле су ми знак да је то нешто што је вредно, богато и што може да се пренесе у форму анимације, да се те речи претворе у једну веома снажну слику, јер је она пуна симболике, пуна је трагике и одговара неким мојим личним принципима и ономе што желим да остварим у анимираном филму“, истиче Драгаш.
На питање да ли је настојао да гледаоцима дочара слику по слику или је дао себи одређену врсту уметничке слободе, Драгаш објашњава да конкретно у овом анимираном филму не постоје дијалози, а како је песма пребогата сликовитим текстом, аутор мора да решава неке ствари кроз имагинацију, додавањем нових сцена.
„У суштини сам искористио само један од првих стихова, када се објашњава како мајка моли Бога за лабудова крила да би могла да дође и пронађе своју породицу. Након тога је све решено кроз визуелну симболику и кроз те снажне, трагичне слике пуне неких призора које одишу емоцијом коју мајка носи у себи“, закључује редитељ.
Јарке ратне боје
Оно што је први визуелни доживљај овог краткометражног остварења, свакако су јарке ратне боје, велики контрасти, али и звучни ефекти и музика коју потписује сâм аутор.
„Осим што сам се бавио звуком, урадио сам и оригиналну музику за цео филм. Нашао сам занимљив баланс који ми је помогао да многе ствари визуелизујем. Често се дешава да се прво створи инспирација за музичку подлогу, а онда то може бити доста корисно за решавање неких драмских и филмских проблема“, каже Драгаш за Спутњик.
Млади уметник је закључио да када се косовски циклус песама посматра из уметничке перспективе и када се сагледава једна универзална лепота српских епских песама, може се пронаћи безброј мотива који су инспиративни за обрађивање на милион начина.