„Ово је највећи догађај мог живота који делим са вама вечерас. Хвала вам. Волим вас“, рекла је Абрамовићева, која је испраћена громогласним аплаузом, након једноипочасовног предавања, током ког је говорила о свом животу и стваралаштву, али и о томе шта су уметност и уметник за њу.
Славна уметница, чија се изложба „Чистач“ одржава до 20. јануара у Музеју савремене уметности, евоцирала је успомене на своје детињство и своје родитеље, на живот и сарадњу са својим некадашњим партнером Улајем, перформансе којима је своје тело гурала до крајњих граница, понекад ризикујући живот.
![Марина Абрамовић: Морамо да научимо да волимо човечанство (фото) Марина Абрамовић: Морамо да научимо да волимо човечанство (фото) - Sputnik Србија](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112092/54/1120925453_0:0:1280:960_600x0_80_0_0_b9afc9c6cfa60d366efcdbd89f90618a.jpg)
Испричала је како је њен отац увек био на белом коњу, мајка је знала само за Тита, а не и за Ворхола, да је са баком ишла у цркву за Врбицу и попила воду, мислећи да је света, па се разболела, како је са 14 година добила прву лекцију из сликарства и колико је била поносна на свог оца, када је 1968. године бацио партијску књижицу.
Присетила се и како је лет 12 војних авиона инспирисао да се окрене перформансу и да се никада више не врати у студио, затим свог живота са Улајем у колима, „доброг и радикалног времена“, као и када се онесвестила у запаљеној звезди, или је морала да смири свој пулс да је питон не би угушио, свог растанка од човека кога воли на Кинеском зиду, пренео је Танјуг.
Абрамовићева је прочитала и „Уметников животни манифест“, у коме истиче да уметник не сме да лаже себе и друге, не сме да краде идеје од других уметника, ни да прави компромисе за себе и зарад уметничког тржишта, да уметник не сме да убија друга људска бића, да треба да избегне да се заљуби у другог уметника, да треба да буде еротичан.
Уметник, према њеном мишљењу, мора да буде и рањив и не сме себе да сматра идолом, да му је его већи од космоса, јер је нарцизам препрека за остваривање дијалога са публиком, а дијалог и размена енергије са публиком је за њу најважнија.