Одлука „Фолксвагена“ да замрзне своју инвестицију планирану у Турској распалила је машту Србије, Бугарске и Румуније, које су раније помињане међу фаворитима за инвестицију, пише данас „Дојче веле“, према чијим информацијама, иза кулиса траје трка у понудама које би могле да приволе „Фолксваген“ да 1,4 милијарде евра инвестира у неку од тих земаља.
„Значајно је са наше стране да у односу на Бугарску имамо доста квалитетнију квалификациону структуру радника са техничким знањима, а и довољан број радника који могу да подрже такву инвестицију, која није само усамљена у смислу производње ’Фолксвагена‘, већ и производње компоненти и добављача“, изјавио је тако директор Развојне агенције Србије Радош Газдић.
Он није крио да ће Србија наставити да потенцира преговоре о доласку немачке компаније у земљу.
Широка мрежа произвођача аутомобилских делова је битан фактор за одлучивање, како је то у ранијем интервјуу за „Дојче веле“ рекао угледни немачки стручњак за аутомобилску индустрију Штефан Брацел, шеф Центра за ауто-мото менаџмент. Он је истакао да „Фолксваген“ одлази баш у тај део Европе и због ниских трошкова плата и ниске цене електричне енергије. То што је одлука испрва пала на Турску говори да чланство у Европској унији није било кључно, као што су се надали у Бугарској.
Бугари се још надају
Некадашњи председник Бугарске Росен Плевнелијев, почасни председник моћне мреже „Јутомотив кластер Булгарија“, објавио је да је Софија повећала почетну понуду и „пронашла начин да ’Фолксвагену‘ уместо планираних 135 милиона евра понуди између 250 и 260 милиона евра“. Плевнелијев је рекао да се чека одговор из Волфсбурга.
Бугарска је укупно спремна да уложи 800 милиона евра, јер поред индиректних субвенција, ту је и улагање у инфраструктуру, железничке везе и ауто-пут у Елин Пелину поред Софије, где се налази земљиште на којем би требало да се гради фабрика.
Колико год изгледало примамљиво, нова понуда не значи аутоматски да ће се „Фолксваген“ вратити својој „другој опцији“ Бугарској, јер за разлику од Србије или Турске, Бугарска као чланица ЕУ не сме да нуди директне субвенције по радном месту, подсећа немачки радио.
Извор тог медија у Софији зато наводи да „Фолксваген“ можда никада није ни хтео у Бугарску, већ је понуду Софије „користио само као средство како би направио бољи посао са Ердоганом“. Плевнелијев је чак најавио жалбу Европској комисији, јер „Фолксваген“ и Турска наводно нису поштовали европска правила о конкуренцији.
И Румунија у игри
Румунија такође размишља да повећа понуду, како би добила шансу. Арад на западној граници земље према Мађарској и Србији би с румунске тачке гледишта био идеалан за нову фабрику. Предности локације су добре везе са Западном Европом и јефтина радна снага, такође и из суседних земаља, наводи се у Букурешту.
Румунски министар трговине Стефан Раду Опреа је потврдио да је Влада у Букурешту поново покренула преговоре са „Фолксвагеном“ како би та инвестиција дошла у Румунију.
Екстремно повољне трошкове производње ће омогућити и брзе железничке везе, ауто-пут и аеродром, као и многи снабдевачи који су већ у том региону, рекао је Георги Фалка, градоначелник Арада. Он је већ спремио грађевинско земљиште на 1.100 хектара.
Букурешт и Софија су у међувремену саопштили да понуђеним субвенцијама неће кршити правила заједничког тржишта ЕУ.
„Фолксваген“ се још није огласио, констатује „Дојче веле“.