Према писањима руских медија, серијска производња перспективног ваздухопловног система дугог долета — ПАК ДА, који називају и руским стелт бомбардером, започеће 2027. године.
Стратешки бомбардер чије су карактеристике тајне
„О бомбардеру ПАК ДА се врло мало зна — већина информација је под ознаком ’тајна‘. У будућности, овај авион би требало да замени постојеће бомбардере, као што су Ту-160, Ту-95 и Ту-22М3. Биће део такозване ’тријаде‘ и носиће оружје с нуклеарном бојевом главом. Највероватније да се ту ради о крстарећим ракетама дугог домета — X-101, X-102 и осталим типовима оружја. Дакле, то ће бити стратешки носач ракета“, рекао је за Спутњик руски војни експерт Алексеј Леонков.
На конструкцији перспективног стратешког бомбардера нове генерације ПАК ДА, фабричке ознаке — „производ 80“, ради компанија за производњу авиона „Тупољев“ . Пројекат није модернизација постојећих авиона, већ представља потпуно нову летелицу.
Први пут ће нови модел бомбардера полетети у ваздух током фабричких тестирања, којима је предвиђено неколико летова, а у тој фази главна ствар је обезбедити да авион остане у ваздуху.
Прелиминарно тестирање новог авиона почеће 2023. године, што подразумева тестирање у основним режимима рада, за шта је потребно 50-100 летова и око годину дана, а затим ће уследити државно тестирање, где се проверава апсолутно све — рад на различитим температурама, висинама и брзинама итд.
Познато је да ће ПАК ДА бити направљен уз примену стелт технологија и биће готово невидљив за непријатељске радаре.
Очекују се и нови светски рекорди
Према наводима руских медија, планирано је да се прво произведу три бомбардера шесте генерације, који ће имати четири члана посаде.
За опремање првих ПАК ДА биће произведено 12 седишта за катапултирање. Њихово стварање и припрема за серијску производњу коштаће 500 милиона рубаља, односно око 7,3 милиона евра.
Поред конвенционалног и нуклеарног оружја, ПАК ДА ће моћи да се наоружа и хиперсоничним оружјем и ракетама ваздух—ваздух, а моћи ће да носи и више терета него његови претходници. Другим речима, они ће моћи да погађају стратешки важне непријатељске циљеве са удаљености од неколико хиљада километара.
„Што се тиче долета без ваздушног допуњавања горива и брзине, тај бомбардер ће бити бољи од својих претходника. А што се тиче стелт технологије, коју бих ја назвао технологијом смањене радарске видљивости, подсетићу да смо је ми већ применили на другом перспективном авиону — Су-57“, рекао је Леонков.
Поређења ради, Ту-160 „Бели лабуд“ , који је један од авиона које би ПАК ДА требало да замени, највећи је суперсонични бомбардер на свету и има долет 14.000 километара без допуњавања горива. Развија брзину од 2.200 километара на сат, а на непријатеља може да „изручи“ 44 тоне бомби и ракета, што је апсолутни рекорд.
Светски рекорд постигнут је и 2010. године и то у долету и времену трајања лета, када су два Ту-160 прелетела око 20.000 километара за 24 сата и 24 минута (уз два ваздушна допуњавања горива). Пре тога је најдужи лет овог бомбардера био 22 часа у ваздуху.
Модернизација стратешких бомбардера
Руски експерти истичу да потенцијали руских стратешких бомбардера који су тренутно „у строју“ нису исцрпљени и подсећају да се ни Американци не одричу свог Б-52, развијеног педесетих година прошлог века.
Док руска војска не почне да користи нови ПАК ДА, даљи развој авијације далеког долета ће састојати пре свега у модернизацији бомбардера Ту-160, Ту-95МС и Ту-22МЗ, уз продужење њиховог животног века, као и перспективног авијационог комплекса — стратешког бомбардера пете генерације.
Русија је такође најавила и да ће се у тој земљи до 2040. појавити стратешки бомбардер шесте генерације, који неће имати пилота.