После паничне куповине у трговинама преосталих тестенина, конзервиране хране и тоалетног папира, многи купци су брзо нашли на интернету сајтове за достављање намирница, те је сада готово немогуће доћи и до тих сајтова, пише bizlife.rs.
„Постаје изазов да се сакупе све намирнице потребне за само један оброк“, рекао је Пол Смит, софтверски инжењер који живи близу Манчестера, у Енглеској, где је посебно много „интернет бакалница“.
Смит је дугогодишњи купац британског интернет супермаркета Окадо, али од последње испоруке пре две седмице, није на преоптерећеном сајту успео да дође на ред и наручи нову.
Проблем многих доставних служби је наћи довољно особља за одабир робе у магацинима по наруџби и за испоруку.
За фирму „Окадо“ која има врхунску услугу која се ослања на роботе-магационере, значајно повећање испорука значило би велико улагање у нове машине и складишта, а то је сада прекасно да би се пратио скоковит раст потражње.
У САД, како је криза ударила, поруџбине за доставу су се повећавале јер су милиони Американаца код куће.
Током прве недеље марта, чак и пре но што су неки градови и државе наредили „Останите код куће!“, продаја испорука намирница преко фирми Инстацарт, Амазон и Волмарт порасла је за најмање две трећине у односу на годину дана раније, саопштила је аналитичка фирма Ернест Рисрч.
Инстакарт, платформа која сарађује с више од 25.000 продавница у Северној Америци, каже да су наруџбе у последњим недељама порасле 150 одсто.
Зато купци у пандемијом тешко погођеном Њујорку чекају данима само да би заказали испоруку на коју се раније обично чекало само неколико сати.
У Кини, одакле је пандемија кренула почетком ове године, свеприсутне апликације за наручивање хране уз помоћ паметних телефона помогле су милионима да опстану током месеци строге блокаде по кућама.
Велепродајни кинески ланац супермаркета Фрешипо, компаније Алибаба, регрутовао је отпуштене раднике ресторана за своје привремено особље како је све више купаца прелазио на наручивање путем апликације и просечне величине наруџби су скакале у првој половини фебруара.
Не прихватају нове кориснике
За британско онлајн тржиште хране, једно од најнапреднијих на свету, процењује се да ће ове године постићи тржишно учешће од 8,3 одсто, показала је компанија за истраживање тржишта Минтел.
Ипак, Окадо и његови највећи ривали већ су претрпани. Да би били коректни према свима, они при наручивању дају предност купцима који се сматрају здравствено угроженим.
Компанија Окадо, амерички пионир по роботизованим складиштима хране, бори се с навалом тако што је деактривирала апликацију за наручивање помоћу паметних телефона и зауставила пријављивање нових корисника, те послује само са онима који су се раније пријавили.
Привремено је блокирала и своју веб страницу, а затим натерала све муштерије да чекају у „виртуелном реду”.
Извршна директорка фирме Окадо Мелани Смит е-поштом је обавестила све регистроване купце да је потражња скочила за чак 10 пута више од уобичајене, после најаве британске Владе да заоштрава правила неизласка, уз позив Владе грађанима да користе услуге доставе хране.
Сваки пут када британска влада најави нове мере за борбу против вируса, рекла је директорка, „видимо велики пораст броја купаца”.
„Колико год напорно радили, нећемо имати довољно капацитета да услужимо до сада невиђен ниво потражње”, оценила је она.
Та компанија је саопштила да је за прва три месеца ове године обрађивала 343.000 поруџбина недељно, а продаја се од тада удвостручила.
За разлику од роботизованих снабдевача којима су за повећање капацитета потребни и време за изградњу и опремање, и скупа улагања, обичним самоуслугама је лакше да се прилагоде повећањима потражње – само треба да запосле више људи и оне то већ раде.
Британски ланац самоуслига Морисон’с управо запошљава 2.500 додатних возача и пакера робе у складиштима. Амазон тражи још 100.000 људи, док Инстакарт планира да узме 300.000 радника, што ће удвостручити број људи који пакују наручену храни и испоручују је.
Ипак, компаније у виду имају и то што је рад робота 10-15 одсто јефитнији од рада људи.